آیا ۶۰ درصد مردم ایران تا پایان اینترنت پر سرعت خواهند داشت؟

حکیم جوادی ضمن تاکید بر توسعه زیر ساختها به ایسنا گفته براساس برنامه‌ی پنجم توسعه لازم است تا پایان سال ۹۴ حدود ۶۰ درصد از خانواده‌ها و تمام کسب‌وکار‌ها به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. وی همچنین از مدل جدید وزیر برای شبکه ملی اطلاعات سخن گفته و تاکید کرده که امسال وزیر محترم ICT برای شبکه‌ی ملی اطلاعات مدل جدیدی ارائه کردند و کار حالت رسمی‌تری به خود گرفت و بدین ترتیب این طرح در وزارتخانه حالتی فراسازمانی پیدا کرد و قرار شد اعضای مختلف از نظر علمی و اجرایی سرعت اجرای این طرح را افزایش دهند.

وی با بیان این‌که در قالب این طرح نمایندگانی از شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، موسسه تحقیقات فاوا و سازمان فن‌آوری اطلاعات کمیته‌ای مشترک راه‌اندازی کرده‌اند، گفت: از طرف شخص وزیر مسوولیت این کمیته به بنده واگذار شده و البته اگر لازم باشد در مراحل بعدی بخش‌های دیگری مانند مخابرات نیز به این کمیته خواهند پیوست تا ادامه کار هرچه سریع‌تر پیگیری شود و بحث راه‌اندازی این شبکه به شکلی فراسازمانی دنبال شود.

این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتدر تاریخ ۱۵ مرداد گفته بود شبکه ملی اطلاعات در قالب ۳ فاز تا پایان برنامه پنجم توسعه نهایی شده و فاز نخست شبکه ملی اطلاعات با تفکیک اینترنت از اینترانت تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود و دستگاههای دولتی به این شبکه ملی منتقل خواهند شد.
البته دولت عنوان نکرده که دقیقا چه سازمان و نهادی اکنون یعنی بعد از هفته دولت به شبکه ملی پیوسته است!

حکیم‌‌جوادی در ادامه به ایسنا یاد‌آور شده که البته در کنار تمام این موارد برای راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات لازم است مواردی چون موتور جست‌وجوی ملی و … نیز مورد توجه قرار گیرد.

حکیم‌جوادی همچنین عنوان کرده که بیشترین انتظار ما از شبکه‌ی ملی اطلاعات، ارائه‌ خدمات است و در عین حال از وقفه‌ای که در تامین تجهیزات این بخش ایجاد شده، یاد کرده و افزود: خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده‌‌ای از مشکلات برطرف شده و کار با سرعت پیش می‌رود.

در مجموع از صحبتهای معاون وزیر می توان این گونه برداشت کرد که شبکه ملی قبلا چیز دیگری بوده و حالا با گفته های وزیر مدل جدیدی تعریف شده و برخی به آن وصل شده و تغییرات عمده طرح پایلوت انجام و تست‌ها صورت گرفته و پاسخ مثبتی هم دریافت شده است. وی پاسخ مثبت را تبیین نکرده که چه چیزی است و تنها ذکر کرده است که شبکه‌‌ای علمی در تهران ایجاد شده است و امیدواریم این شبکه در شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی شود تا به تولید محتوای لازم و مناسب برای کشور اقدام شود، چرا که تولید محتوا یکی از نکات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در واقع ایجاد و راه اندازی شبکه ملی یک چیز است و اینکه چه چیزی بعنوان اطلاعات و دیتا باید روی آن قرار داده شود نیز چیز دیگری است که ظاهرا تولید محتوا هنوز متولی خاص ندارد و هر سازمانی در قالب فراسازمانی می تواند در تولید آن به دولت کمک کند.

۵۶۵۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.