آیت‌الله جوادی‌آملی: رسالت انبیاء بیان هویت بندگی انسان‌هاست

n00011997-b.jpg

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: فضایل اخلاقی و مباحث اخلاقی در متن اسلام قرار دارد و بارها نسبت به رعایت آن تاکید شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله جوادی‌آملی در درس اخلاق خود در جمع طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و دانشجویان اظهار کرد: مباحث اخلاقی از سلسله مباحث مشترک میان تمام ادیان الهی است به طوری که اخلاق جزو بدنه اصلی اسلام و دین خدا است و این را به انبیای الهی اعلام کرد که به جوامع بشری ابلاغ کنند.

وی با اشاره به آیاتی از سوره آل‌عمران افزود: اصول کلی جهان‌بینی، اخلاق، فقه، حقوق و … در متن اسلام است و انبیای الهی که آمدند خطاب به ایشان نیز گفته شد؛ هر پیامبری که آمد حرف‌های پیامبر قبلی را تصدیق کرد و دین حقیقی، دومی ندارد.

آیت‌الله جوادی‌آملی بیان کرد: اخلاق، نسخ‌شدنی نیست، فضایل اخلاقی، اوصاف نفسانی همانطور که از زمان آدم تا زمان خاتم بوده است کماکان ادامه دارد و تغییر پیدا نمی‌کند، گر چه تکامل دارد ولی تغییر ندارد مانند؛ عقل و عدل، احسان، عاطفه، گذشت و … سلسله مسائلی هستند که از عهد آدم تاکنون یکی پس از دیگری شکوفاتر می‌شود.

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود افزود: جریان نفس هم در مساله اصلاح فرد و جامعه و هم در مساله معرفت الله یک معیار و ترازوی خوبی به شمار می‌رود، همانگونه که به ما فرمودند: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» و هم در مسائل اخلاقی به ما سفارش کردند.

وی در ادامه با اشاره به معرفت نفس در شناخت خداوند متعال خاطرنشان کرد: معرفت نفس چه سهم مؤثری درباره شناخت خدا دارد؟ و چه سهم مؤثری درباره تنظیم روابط حسنه با خلق خدا دارد؟ اگر خدای سبحان به ما می‌فرماید: شما فقیر به سوی خدایید نیازمند به خدایید این فقر برای ما در متن هویّت ما راه دارد و ما هم به غیر خدا نیازمند نیستیم، نه مجازیم به خود تکیه کنیم نه مجازیم به غیر خدا وابسته باشیم، نه مجازیم بگوییم اول خدا دوم فلان شخص، نه مجازیم بگوییم اگر فلان شخص نبود مشکل ما حل نمی‌شد، ما به گونه‌ای خلق شده‌ایم که جز به خدا به احدی تکیه نداریم و این رسالتی بود بر دوش پیامبران که بر ما نازل شدند تا هویت بندگی را به ما بگویند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این مفسر قرآن کریم بیان کرد: ذاتاً انسان فقیر است، وقتی ذاتاً فقیر شد می‌شود فقیر الی الله، که ذاتاً به غیر خدا وابسته نیست، اصلاً آن وقت اگر خود را به خود مرتبط بداند، بیراهه رفته است خود را به دیگری بند کند بیراهه رفته است، بگوید اگر فلان کس نبود مشکل من حل نمی‌شد بیراهه رفته است، بگوید اول خدا دوم فلان شخص بیراهه رفته است ولی اگر بگوید «هو الأول و الآخر» در صراط مستقیم است.

آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه داد: چنین انسانی می‌تواند بر اساس «مَن عرف نفسه فقد عرف ربّه» معرفت‌شناسی خوبی داشته باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.