آیت‌الله واعظ زاده: اصل وحدت مذاهب اسلامی اولین‌بار توسط سیدجمال‌الدین اسدآبادی مطرح شد

۲۱ آبان ،

77-69.jpg

نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اصل وحدت مذاهب اسلامی اولین‌بار توسط سید جمال‌الدین اسدآبادی مطرح شد.

آیت‌الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان در مورد تاریخچه تقریب مذاهب اسلامی گفت: سیدجمال‌الدین اسدآبادی مساله وحدت مذاهب اسلامی را مطرح کرد و بیشتر بر وحدت سیاسی این مذاهب تاکید داشت.

وی افزود: سیدجمال‌الدین اسدآبادی نشر اندیشه‌های خود را با مسافرت به افغانستان آغاز کرد و سپس در هند به جهت تعدد مذاهب بحث تقریب مذاهب اسلامی را مطرح کرد.

واعظ زاده خراسانی اضافه کرد: وی هشت سال در مصر به تدریس کلام مشغول شد و سرانجام با مسافرت به پاریس مهم‌ترین مجله اسلامی را منتشر کرد.

وی خاطرنشان کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی تا پایان عمر خود در ترکیه و سوریه در قالب یک حزب به فعالیت‌های مربوط به ایجاد وحدت اسلامی ادامه داد.

واعظ زاده خراسانی شخصیت دوم عرصه تقریب مذاهب اسلامی را شیخ محمدتقی قمی معرفی و اظهار کرد: وی در بیروت زبان و ادبیات عربی را به طور کامل آموخت و سپس به مصر مسافرت کرد، وی با کمک مشایخ دانشگاه الازهر مرکز دارالتقریب و جماعتی به نام جماعت‌التقریب را تاسیس کرد.

نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به فعالیت‌های آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و یادآور شد: آیت‌الله بروجردی از ایجاد دارالتقریب حمایت کرد و حتی از پدر مرحوم بازرگان که تاجر بود درخواست کرد تا کمک‌های مردمی برای حمایت از این مجموعه را جمع‌آوری کند و مجله‌ای در دارالتقریب انتشار یافت.

وی تصریح کرد: در این مجله اشخاصی چون کاشف‌الغطاء و شیخ محمدجواد مقنیه به ارائه مقالات خود می‌پرداختند.

واعظ زاده خراسانی اضافه کرد: پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی به جهت این‌که بعضی از علما نمی‌خواستند و یا نمی‌توانستند کمکی به این مجموعه نمایند انتشار یافتن این مجله نیز قطع شد.

وی با اشاره به شکل‌گیری انقلاب اسلامی گفت: در دوران امام خمینی دوباره این فعالیت‌ها آغاز شد، چراکه تفکر امام نیز بر وحدت اسلامی صحه گذاشته و آن را تایید می‌کرد.

نخستین دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: در وقت آیت‌الله خامنه‌ای دو مجمع توسط ایشان با عنوان جامعه اهل بیت(ع) و مجمع تقریب مذاهب اسلامی شکل گرفت.

وی با توضیح این مطلب که پس از این اقدامات دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی نیز تاسیس شد، اظهار کرد: در این دانشگاه نسلی از دانش‌جویان تربیت می‌شوند که با حفظ مذهب خود سایر مذاهب را نیز مطالعه می‌کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.