آیت الله حق شناس از مجتهدین شیعه بود

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، ‘فاطمی نیا’ عصر سه شنبه در مراسم بزرگداشت آیت الله حق شناس ،افزود: این عالم فرزانه چهار اجازه اجتهاد داشت و تقریرات مجتهدین را در زمینه اصول و فقه نگاشته بود.

وی عمل به واجبات و ترک محرمات را از مهمترین وظایف بندگان دانست و ادامه داد: تمام عرفان ما از دین نشات گرفته است و کسی که نماز نمی خواند ولی دائما ذکر می گوید باید بداند که دچار حیله های شیطان شده است.

وی ادامه داد: آیت الله حق شناس علم و معرفت را یکجا داشت و لحظه ای از خداوند متعال غافل نشد.

حجت الاسلام ‘سید حسن ابو ترابی فرد’ نیز در این مراسم گفت: آیت الله حق شناس به معنی واقعی کلمه تجسم ایمان بود، آن گوهر گرانبهایی که در پرتوی انوار مقدس آن، انسان به اخلاق و رفتار شایسته آراسته می شود.

وی با بیان اینکه انسان های فرهیخته در سایه ایمان این گوهر گرانبها را بدست می آورند افزود: هر انسانی که با این دانشمند تربیت یافته روبه رو می شد این فضایل اخلاقی را در چهره نورانی او مشاهده می کرد.

ابو ترابی به آیه ای از قرآن درباره ایمان و هجرت اشاره کرد و گفت: آیت الله حق شناس به معنی واقعی کلمه یک مهاجر و هجرت را در همه زوایا درک کرده بود.

وی در عین حال افزود: این عالم- آیت الله حق شناس- از خانه نفس مهاجرت کرده بود و هیچگاه در طول حیات خود دراین هجرت متوقف نماند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت الله حق شناس در حدود یک قرن در راه خدا تلاش کرد ،افزود: او خود را همیشه در محضر خداوند و امام زمان(عج) مشاهد می کرد.

همچنین پاسداشت مقام آیت الله حق شناس در قالب دو مراسم در دارالشفای قم برگزار خواهد شد که در نوبت صبح آیت الله ‘عبدالله جوادی آملی’ مفسر قرآن و آیت الله ‘رضا استادی’ استاد حوزه علمیه قم و در مراسم بعداز ظهر آیت الله ‘محمدتقی مصباح یزدی’ و آیت الله ‘سید محسن خرازی’ استاد حوزه علمیه قم در مقام و منزلت این عالم به سخنرانی خواهند پرداخت.

آیت الله حق شناس از استادان بزرگ اخلاق و برجسته حوزه علمیه تهران بود که علاوه بر تدریس علوم حوزوی و اخلاق، به زبان‌های فرانسه و انگلیسی نیز مسلط بود.

این استاد اخلاق اول مرداد ۱۳۸۶ در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکر پاکش را پس از تشییع در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپردند.

مجموعه سه جلدی کتاب ‘ز ملک تا ملکوت’ شامل متن سخنرانی ها، تصاویر و همچنین دستور و آداب زیارت عاشورای مخصوصه معروف از این عارف در دسترس علاقه مندان است.

مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد رحلت آیت الله ‘عبدالکریم حق شناس’ بعداز ظهر امروز -سه شنبه- با حضور اندیشمندان و علاقه مندان در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.

فراهنگ** ۱۰۰۳ **۱۳۵۵ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۹۱۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.