آیت الله سبحانی: جامعه امروز یک جامعه بسته مثل صد سال قبل نیست، باید با سطح فهم مردم سخن بگوییم

در آستانه ماه مبارک رمضان همایش بزرگ «طلایه داران هدایت» به منظور تبیین راهبردهای کلی تبلیغ و با دو محوریت نقش زیارت در ارتقای فرهنگی اجتماعی و تولید ملی حمایت ازکار و سرمایه ایرانی روز گذشته با حضور بیش از ۴۰۰ تن از مبلغان خراسان رضوی در تالار همایش های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

آیت الله  سبحانی از مراجع تقلید در این مراسم، تبلیغ را یک ماهیت ذات الاضافه و چهار جانبه دانست و گفت: جوانب تبلیغ عبارتند از مبلغ، کسی که مبلغ از طرف او آمده است، محتوای تبلیغ و مخاطب تبلیغ.

وی در ادامه با اشاره به آیه شریفه تبلیغ اظهار داشت: به فرموده قران کریم، هر فردی شایستگی تبلیغ ندارد و از مهم‌ترین ویژگی های یک مبلغ، ترس از خدا و عدم ترس از غیرخدا و سخن گفتن به حق است. البته این معنای گفتن هر سخنی نیست به گونه ای که برای خود گرفتاری ایجاد کند اما اگر وظیفه شرعی تشخیص داد حتما باید حقیقت را بگوید و کتمان نکند و بداند که بالای سر او حسابگری دقیق است که حساب عمل او را دارد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: از آنجا که مبلغان جانشینان انبیا و اولیای خدا هستند، می توان گفت که از جانب خدا به سوی مردم و انسان های مکلف اعزام می شوند.

 آیت الله  سبحانی افزود: محتوای تبلیغ نیز در عبارت «رسالات الله» به خوبی تبیین شده است که باید پیام های الهی و همه به خدا مستند باشد، کمال اعتماد بر کتاب و سنت باشد اگر هم از دیگران سخن می گوید به عنوان استشهاد بگوید نه اعتبار.

وی تأکید کرد: منبر، جایگاه انبیا و اولیاست؛ مبلغ باید ابتدا احراز مصداق و موضوع کند که آیا مسأله ای که می خواهد بگوید جزو رسالات الله هست یا خیر، با شک و تردید مطلبی را بیان نکند، مطلعه نکرده تفسیر نکند. آیت الله فلسفی بیش از ۵۰ سال در تهران منبر رفت اما منبرش هرگز کهنه نشد ومشتری داشت، چرا؟ برای اینکه ایشان برای هر منبر ۸ ساعت مطالعه می کرد.

این مرجع تقلید در خصوص شیوه های تبلیغ، ابراز داشت: مبلغ ابتدا باید در مخاطب آمادگی ایجاد کند وگرنه سخنش اثرگذار نخواهد بود.

آیت الله سبحانی همچنین بر لزوم مخاطب شناسی در تبلیغ تأکید کرد و گفت: باید دنبال کسانی رفت که شخصیت آن ها شکل نگرفته و هنوز در مسیر تکامل هستند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند «آن کس که زمان شناس باشد مورد هجوم شبهات قرار نمی گیرد»، افزود: این به دلیل داشتن آمادگی در چنین افرادی است، این‌که ما گاهی عقب می مانیم به دلیل عارف نبودن به زمان است. امام رضا(ع) نیز می فرمایند «در درجه اول انسان باید خود را هدایت کند و کاری که از دستش می آید همان را انجام دهد.». مبلغان هم باید عارف به زمان باشند و بدانند تقاضا چیست و عرضه و تقاضا را رعایت کنند، بدانند در برابر تبلیغات زهرآگین دشمن چه پادزهری ارائه دهند که اثرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته آگاهی از افکار مختلف در مدارس و دانشگاه ها به معنای تصدیق این افکار نیست، بلکه منظور این است که از این طریق بتوانیم به گونه ای سخن بگوییم که ایجاد تنش نشود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ، قرآن و سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) را تنها منابع متقن تبلیغ دانست و گفت: گاهی عده ای می گویند چطور آقای قرائتی سی سال است منبر می رود ولی هنوزهم مشتری دارد؟ برخی دلیل این امر را لهجه شیرین ایشان می دانند در حالی که علت این است که ایشان به دو اقیانوس قرآن و روایات متصل است و در کنار این دو، منطق مردم را می داند و به زبان آنان تبلیغ می کند.

وی ادامه داد: جامعه امروز یک جامعه بسته مثل صد سال قبل نیست، اکنون تمام عالم یک دهکده است و هر اندیشه ای تولید شود به سرعت منتشر می شود، در چنین جهانی باید با در سطح فهم و درک مردم سخن گفت.

وی در پایان در پاسخ به سوالی نسبت به نحوه تبلیغ در مناطق تلفیقی، اظهار داشت: در این مناطق باید روی مثبتات تکیه کنیم.

آیت الله سبحانی در ارتباط با چگونگی توجه به نامگذاری سال در تبلیغ، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب از نعمات الهی است که علم، دیانت، تقوا و سیاست را جمع کرده است و باید قدردان حضور ایشان باشیم. اما در مورد تحقق شعار سال باید گفت تا زمانی که دروازه کشور باز است و واردات بی کیفیت چینی وارد می شود این پیام محقق شدنی نیست، باید دروازه ها را به روی کالاهای غیرلازم بست .

وی در خصوص نحوه برخورد مبلغان با مساله بدحجابی، تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه آن ها که باید حساسیت نشان دهند این کار را نمی کنند. می توان بالای منبر اهمیت عفاف زن و مضرات بی حجابی و اینکه حجاب مقدمه عفاف بوده و عفت بدون حجاب ممکن نیست را تبیین کرد. اما این تنها بیان است، و تاثیر بیشتر با قوه مجریه است تا در این خصوص برنامه سازماندهی نداشته باشد تبلیغ کم اثر خواهد بود.

وی یادآور شد: بنده بارها گفته ام حجاب شعار نظام است و بدحجابی شعاری علیه آن محسوب می شود. بدحجابی مانند گناهان دیگر نیست، نوعی دهن کجی به نظام است.

این مرجع تقلید ادامه داد: اینکه در برخی فروشگاه های غرب و گاهی شرق از زیبایی زن به عنوان کالا برای جلب مشتری بهره می گیرند، تنزل دادن مقام زن است.

آیت الله سبحانی در خصوص مسائل بانکی نیز اظهار داشت: زمانی که بانک سرمایه شما را تحویل می گیرد می گوید با سرمایه شما مضاربه می کنیم وسود قطعی معین می کنند اما ما از واقع خبر نداریم که چه می کنند . اگر چنین باشد اشکال ندارد. بنابراین به مخاطب بگویید از رییس بانک سوال کند اگر فرد متدینی بود کافی است تا سخن بانک حمل بر صحت شود.

وی در مورد تحریم ها تصریح کرد: این تحریم ها، قیمت استقلال ما است و باید هزینه آن را بپردازیم و به جان بخریم. پیامبر اکرم(ص) هم سه سال در سخت ترین شرایط در شعب ابیطالب تحریم شد و صبر کرد تا گشایشی حاصل شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، تحریم ها را دلیل عدم پایبندی غرب به انسانیت ، انصاف، قانون و حقوق بشر دانست و گفت: این همه تحریم بر کشوری که می خواهد مستقل باشد حاکی از این است که انان به هیچ یک از اصول انسانی پایبند نیستند، اینکه تاکنون جهانیان را فریب داده اند و از سازمان ملل و حقوق بشر دم زده اند همه ابزاری است تا ملت ها را ضعیف و مستعمره خود کنند.

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور آیت الله العظمی سبحانی از حجج اسلام خصلتی، علی اصغر معاونی، قدرت پناه، عباسعلی امجدی و خانم قاسمیان به عنوان مبلغ نمونه تجلیل شد.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.