آینده اسد در دست مردم و نه تروریست ها است

در حملۀ تروریستی به ساختمان امنیت ملی در دمشق، وزیر دفاع سوریه و سه تن دیگر از مقامات بلندپایۀ امنیتی این کشور ترور شده اند. این در حالی است که طی روزهای آینده قرار است قطعنامه ای دربارۀ سوریه در شورای امنیت به رأی گذاشته شود.
سیدمرتضی نعمت زاده، کارشناس جهان عرب و رایزن اسبق فرهنگی ایران در سوریه در گفتگویی با خبرآنلاین در این باره گفت: با توجه به شدت حمله و نشانه گیری مخالفین، این مسئله به ذهن متبادر می شود که این بار مخالفان با قدرت بیشتری وارد عرصۀ رویارویی با دولت سوریه شده اند و به عبارتی این حملۀ تروریستی فراتر از توان عادی گروههای مخالف بود. این حادثۀ تروریستی کار یک گروه عادی نیست، کار گروه بزرگی با طراحی بسیار قدرتمند است که البته محل آن یعنی در دمشق و ساختمان امنیت ملی از اهمیت زیادی برخوردار است. این شرایط حاکی از قدرت یافتن بیش از پیش مخالفین در سوریه است.
این کارشناس جهان عرب در ادامه این سوال را مطرح می کند که آیا می توان این حملۀ تروریستی را نقطۀ عطفی در تحولات سوریه و گامی به سمت فروپاشی نظام تلقی کرد؟ و در پاسخ می افزاید: هنوز نمی توان به صراحت آن را اظهار داشت. نباید فراموش کرد که این حملۀ تروریستی بیانگر قدرت استراتژیک مخالفین نیست، بلکه پول عربستان و تجهیزات آمریکاست. زمانی به ولید معلم پیشنهاد ۱۰۰ میلیون دلاری داده بودند که از سمت خود کناره گیری کند، اما امروز در داخل دستگاه امنیتی سوریه، افرادی پول می گیرند تا در نزدیک ترین مکان های امنیتی و استراتژیک به قلب قدرت ،عملیات های تروریستی را هدایت کنند. اما سوال اینجاست که آیا این حملۀ تروریستی بشار اسد را به زانو درخواهد آورد؟ پاسخ اینجاست که اگر به زانو در نیاورد، این رویارویی داخلی را وارد مرحلۀ جدیدی می کند. این انفجار زورآزمانی و عرض اندام مهمی در مقابل دستگاه اسد بود.
نعمت زاده می افزاید: من فکر می کنم در جنگ همواره شکست و پیروزی وجود دارد اما آنچه که سرنوشت را تعیین می کند، شکست و پیروزی نهایی است. نمی توان انفجار امروز را تعیین کنندۀ پیروز نهایی دانست، هرچند ضربۀ سختی به دولت بشار اسد بود، اما تعیین کننده نیست. تنها می توان گفت که بشار اسد با جریانهای قدرتمندی مواجه است. قطعاً این مسئله تأثیرات روانی در میان مخالفین، سیستم دولت و هم میان مردم خواهد داشت. متعاقباً طبیعی است که هر یک از طرفین سعی خواهند کرد اقداماتی را برای مهار پیامدهای این انفجار صورت دهند.همانگونه که مخالفین نیز سعی خواهند کرد این اتفاق را انگیزه ای برای گسترش حملات خود قرار دهند.
نعمت زاده در نهایت افزود: نکته مهمی که وجود دارد، درصد بالای مردمی است که در میان دو طرف ایستاده اند و در واقع آنها تعیین کنندۀ نهایی سرنوشت این جنگ هستند. این درصد بالا آیا در کنار اسد خواهند ایستاد و یا مخالفین، می تواند تعیین کنندۀ سرنوشت سوریۀ امروز و فردا باشد. اصولاً بسیاری نتیجۀ جنگ را در صحنۀ درگیری جستجو می کنند اما در واقع این ارادۀ مردم است که تعیین کننده است. باید توجه داشت که هنوز در سوریه این درصد بالا وارد میدان نشده اند.

۲۶۳۵۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.