آینده روشنی در انتظار مکتب‌خانه‌ها نیست/ امکان فعالیت محدود در چهار نقطه کشور

۰۲خردادماه،

جاوید در گفت‌وگو با هنرآنلاین:

یک پژوهشگر عرصه موسیقی محلی گفت: به نظر من فقط می‌توانیم در چهار نقطه این مکتبخانه‌های موسیقی را تاسیس کنیم زیرا اساتید برجسته از میان ما رفته‌اند.

هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین دربارهٔ تاسیس مکتب خانه ها گفت: طرح مکتب خانه ها از حوزه هنری و در دوران رضا مهدوی مطرح شد و محمدرضا درویشی این طرح را به جریان انداخت اما بنا به دلایلی این طرح به سرانجام نرسید اما دوباره این طرح به جریان انداخته شده است و امیدواریم این بار به نتیجه مطلوب برسد.

این پژوهشگر در ادامه افزود: مدتی بعد از ارائه طرح اصلی از من خواستند موضوع و طرحی در این زمینه ارائه دهم که به نتیجه رسید و پس از سه جلسه تصمیم گرفتیم مکتب خانه به همراه یک پایگاه پژوهشی تاسیس کنیم اما به سبب اینکه هزینه این کار سنگین بود به همین سبب باز هم موفق به تاسیس این مکتب خانه ها نشدیم.

جاوید در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین سال قبل حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیستان و بلوچستان قول داد تا به زودی این مکتب خانه ها تاسیس شود و امیدوارم این بار به سرانجام برسد زیرا تاسیس این مکتبخانه ها دیر شده و بعضی از استادان مطرح در این زمینه از دنیا رفته اند و باید هر چه زودتر به فکر این موضوع باشیم.

هوشنگ جاوید در ادامه بیان کرد: به نظر من فقط می توانیم در چهار نقطه این مکتب خانه های موسیقی را تاسیس کنیم زیرا اساتید برجسته از میان ما رفته اند، همچنین کسی که به عنوان هنرجو است باید تمام سبک ها را از یک نفر آموزش ببیند و این کار امکان پذیر نیست زیرا اساتید موسیقی محلی و نواحی کهنسال می باشند و نمی توانند ساعت های بسیاری تدریس کنند.

این پژوهشگر در ادامه تاکید کرد: به عنوان مثال شیوه پنجه و پرده گیری و پرده بندی منطقه شیروان با منطقه گیلان فرق دارد در نتیجه هر منطقه یک استاد دارد که باید همان استاد به هنرجویان آموزش دهد.

جاوید در ادامه افزود: تاسیس مکتب خانه ها نباید با شعار همراه باشد و من آینده روشنی برای این موضوع نمی بینم و امیدوار نیستم زیرا این کار نیازمند یک مدیریت کارآمد است و باید به مرور زمان موسیقی نواحی فراموش شده را در دلها زنده کنیم که این کار سخت و دشوار است.

هوشنگ جاوید در این باره گفت: به نظر من اگر کار به درستی و روی اصول انجام شود بعد از پنج سال به نتیجه خواهیم رسید و این مکتب خانه ها اگر بتواند بر روی جشنواره نواحی در داخل کشور تاثیر بگذارد می تواند در سطح بین المللی نیز مطرح شود.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: این مکتب خانه ها را باید به جشنواره نواحی پیوند دهیم تا شاهد شکوفایی جشنواره ها نیز باشیم زیرا جشنواره نواحی پایگاه ارتقاء هنری، پایگاه آموزشی و علمی است.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.