“آیینه حقایق‌نما” در اسرار عبادات و اخلاق منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب آیینه حقایق‌نما تالیف شیخ نورالدین محمد فرزند شاه مرتضی کاشانی از عالمان قرن دوازهم هجری است و از جمله آثار تربیتی و اخلاقی به شمار می‌رود.

این کتاب که با تحقیق منصور ابراهیمی از مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فراهم آمده است، برای نخستین بار تصحیح و چاپ می شود.

از نگاه محقق این کتاب، نورالدین محمد فرزند شاه مرتضی کاشانی در کتاب خود با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) با زبانی ساده مراحل سلوک الی الله و تخلق به اخلاق فاضله را بیان کرده است.

مباحث این کتاب در دو فن و ۲۵ باب گرد آمده است که فن اول در «مجاری تفکر در اسرار طاعات الهیه و عبادات نقلیه» و فن دوم در «مواقع تفکر در اسرار اخلاق ناپسند و پسندیده» است.

کتاب آیینه حقایق‌نما در اسرار عبادات و اخلاق همچنین نخستین کتاب از مجموعه میراث اخلاقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به شمار می رود.

این کتاب در ۲۸۴ صفحه به نگارش در آمده است که ۵۴ صفحه از آن به مقدمه تحقیق در معرفی شخصیت و آثار مولف اختصاص دارد.

ابراهیمی محقق کتاب در فصل اول آن بیان داشته است که نورالدین محمد در تفسیر، حدیث، ادعیه، فقه، کلام و عقائد، اخلاق، رجال و ادب آثاری از خود به جا گذاشته است.

دو فصل دیگر این کتاب نیز منطبق بر دو فن مدنظر نورالدین محمد تنظیم شده است و در فن اول ۱۵ باب و در فصل دوم ۱۰ باب گنجانده شده است.

برخی از عناوین باب های ۲۵ گانه این کتاب از این قرارند: در اسرار طهارت و نظافت، در اسرار نماز، در اسرار دعا و ذکر، در اسرار تلاوت قرآن، در اسرار زکات و معروف، در متعلقات غضب و کینه، در تعلقات محبت دنیا و در متعلقات صبر.

نویسنده در بخشی از کتاب، ذیل باب در اسرار نماز، نماز را به صورت آدمی تشبیه کرده و آورده است: بدان که خدای تعالی نماز را مصور به صورت آدمی گردانیده، چنان که اخلاص و نیت و حضور قلب نازل منزله روح‌اند و نشستن و برخاستن در آن به منزله بدن‌اند و رکوع و سجود به منزله سر و دست پایند…

 این کتاب در شمارگان هزار و ۴۰۰ نسخه به قیمت ۴۵ هزار ریال از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.