آیین‌نامه جدید تعویض پلاک

با موافقت دولت، آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ابلاغ شد.
پایگاه اطلاع رسانی دولت: با موافقت دولت، آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ابلاغ شد. 

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های دادگستری، کشور و نیروی انتظامی و به استناد تبصره (۲) ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب ۱۳۸۹ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را تصویب کرد. 

آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی 

بر این اساس، دارندگان وسایل نقلیه یا نماینده قانونی آنان مکلفند قبل از هر گونه نقل و انتقال وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا با در دست داشتن مدارک مالکیت وسیله نقلیه به ادارات راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. 

ادارات راهنمایی و رانندگی و مراکز تعویض پلاک نیز مکلفند برای بررسی و احراز اصالت وسیله نقلیه، هویت دارندگان وسایل نقلیه، اخذ گواهی دیون معوق، جریمه‌های رانندگی و تعویض پلاک به نام مالک جدید اقدام کنند. 

چنانچه وسیله نقلیه فاقد اصالت تشخیص داده شود یا دارای منع قانونی نقل و انتقال باشد، پلاک آن تعویض نمی‌شود. 

بر اساس این مصوبه، دفـاتر اسناد رسمی مجاز به صدور سند نقل و انتقال وسیله نقلیه قبـل از مراجعه دارنـدگان وسایل نقـلیه به ادارات راهنـمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک نیستند. 

راهنمایی و رانندگی موظف است به منظور سهولت و تسریع در اجرای این آیین‌نامه برای پیش‌بینی استقرار واحدهای اجراییات، باجه‌های بانکی یا دستگاه های خودپرداز به منظور پرداخت جرایم رانندگی و دیون معوق در مراکز تعویض پلاک اقدام کند. 

همچنین بانک مرکزی جمـهوری اسلامی ایران هماهنگی لازم را به منظور استقرار باجه‌هـای بانکی در مراکز تعویـض پلاک در صـورت درخواست راهـنمایی و رانندگی به عمل می‌آورد. 

بر این اساس، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (راهنمایی و رانندگی) می‌تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم آورد. 

همچنین در صورت موافقت و اعلام نیروی انتظامی با استقرار دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای تعیین و اعلام فهرست دفاتر اسناد رسمی به نیروی انتظامی اقدام می‌ کند. 

حضور دوره‌ای دفاتر اسناد رسمی در مراکز یادشده هفتگی بوده و تمدید آن با رعایت نوبت بلامانع است. 

بر اساس این مصوبه، وسایل نقلیه وارداتی و خودروهای ساخت داخل که سابقه شماره‌گذاری در سامانه راهنمایی و رانندگی ندارند، مشمول این آیین‌نامه نیستند. 

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس‎جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.