آیین ملی هشتم اردیبهشت در افغانستان و دغدغه های امنیتی

به گزارش خبرنگار ایرنا از کابل ، پس از پیروزی مجاهدین علیه دولت تحت حمایت شوروی سابق در هشتم اردیبهشت ۱۳۷۱ و ورود مجاهدین به کابل ، این مراسم همه ساله به صورت رسمی و با رژه نظامی برگزار می شد.

چهار سال پیش ، مراسم هشتم اردیبهشت در مقابل مسجد عیدگاه کابل به دلیل حمله مخالفان مسلح دولت مختل شد و حامد کرزی رئیس جمهوری از این حمله جان به در برد.

در حمله مخالفان مسلح به مراسم بیستمین سالگرد پیروزی مجاهدین تعدادی زیادی کشته و مجروح شدند ، یکی از نمایندگان لویه جرگه افغانستان نیز جز کشته شدگان بود.

از آن سال به بعد این مراسم به صورت محدود و در محل های دربسته برگزار می شود اما امسال مقامات دولتی افغانستان تصمیم گرفته اند این مراسم را با شکوه و به صورت عمومی برگزار نمایند.

یک مقام وزارت دفاع افغانستان می گوید که حملات اخیر کابل ، هیچ تاثیری در برگزاری جشن گرامیداست سالگرد پیروزی مجاهدین نداشته و این روز را به شکل باشکوهی برگزار خواهیم کرد.

به گفته ‘وزیری’ معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی تدابیر لازم برای برگزاری جشن بیستمین سالگرد پیروزی مجاهدین ، اندبشیده و اقدامات لازم امنیتی اتخاذ شده است.

این سخنان مقام وزارت دفاع افغانستان درحالی است که مخالفان مسلح یکشنبه هفته گذشته به صورت همزمان با تصرف سه نقطه حساس و امن در شهر کابل و همچنین یورش به چهار شهر دیگر افغانستان به صورت همزمان حملات انتحاری گسترده ای انجام دادند و در کابل حدود ۲۰ ساعت مقاومت کردند.

حادثه ای که در مجموع حدود ۵۰ نفر کشته و ۶۵ نفر زخمی شدند.

معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی اعتقاد دارد که حادثه یکشنبه ۲۷ فروردین کابل ، هیچ تاثیری بر جشن گرامیداشت سالگرد پیروزی مجاهدین ندارد و می گوید که ما قصد داریم که امسال این روز به نحو با شکوهی برگزار شود و می خواهیم رژه نظامی اجرا کنیم.

وزیری گفت: در همین راستا تدابیر لازم امنیتی اتخاذ و تزئین شهر نیز آغاز شده است.

‘محمدداوود امینی’ معاون اداره امور امنیتی کابل نیز می گوید: برای برپایی این مراسم ملی در هشتم اردیبهشت اقدامات انتظامی و امنیتی در شهر کابل آغاز شده است و هر گونه مورد مشکوک مور بررسی امنیتی قرار می گیرد.

پیروزی مجاهدین از اصطلاحات تاریخ نوین افغانستان در تقویم این کشور به عنوان یک روز ملی به ثبت رسیده‌است.

مجاهدین پس از درگیری‌های متعدد با نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق در هشتم اردیبهشت ۱۳۷۱ پس از ۱۴ سال درگیری موفق شدند وارد کابل پایتخت افغانستان شوند و افغانها این روز را هر ساله جشن می گیرند.

برگزاری محدود این مراسم پس از سال ۸۷ تاکنون انتقاد شماری از مجاهدین سابق را برانگیخته است.

دولت بعد از چهار سال تصمیم به برگزاری باشکوه این آیین ملی کرده است اما سوالی که در اذهان مردم و گروههای سیاسی و اجتماعی کابل وجود دارد این است که آیا مخالفان امسال باز هم قصد حمله به این مراسم را دارند و نیروهای امنیتی موفق به تامین امنیت این آیین خواهند شد؟

آساق**۱۶۶۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۷۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.