آی وی وی و پرده‌برداری از ˝رسوایی شیرخشک˝

۲۶خردادماه،

آی وی‌وی ( Ai Weiwei)، هنرمند شناخته شده و معترض چینی از تازه‌ترین اثر هنری‌اش با عنوان ˝رسوایی شیرخشک˝ پرده‌برداری کرد.

به گزارش هنرآنلاین، تازهترین اثر این هنرمند متشکل از ۱۸۰۰ قوطی بزرگ شیرخشک کودک است که به شکل نقشه کشور چین کنار هم چیده شده‌اند و در واقع پاسخی است به رسوایی شیرخشک‌های رنگ شده ساخت چین که به مرگ ۶ و بیماری ۳۰۰ هزار نوزاد منجر شد.

آی وی‌وی دربارهٔ کار تازه خود گفته: “بیشتر شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی دارای مشکلات بهداشتی، مانند این فرآورده، متعلق به دولت می باشند. آنها تولید و مدیریت محصولات غذایی را در انحصار خود دارند و بیشترین سود را می‌برند. وقتی تولیدکننده‌های ملی تحت نظارت دولت، با مقررات و شرایط دولتی مشکلاتی در این مقیاس دارند، مقامات دولتی باید بیشترین احساس مسئولیت را بکنند.”

مدیر برگزارکننده این نمایش نیز دربارهٔ این اثر به یورونیوز گفته: “کارهای آی وی‌وی بسیار پیچیده است و لایه‌های مختلفی دارند. از جمله این کار که می‌توان جستجوی قلمرو ترس در هنگ‌کنگ تفسیر کرد. ترس از دیگران، ترس از سرزمین اصلی چین که هنگ‌کنگ به آن وابسته است، ترس از اینک چین بیاید چیزی از هنگ کنگ برباید.”

“رسوایی شیرخشک” بر نگرانی جاری ناشی از مسافرت خیل عظیم چینی‌ها به این جزیره کوچک و مستعمره سابق بریتانیا و چین افزوده است. سال قبل بیش از ۳۰ میلیون چینی (جمعیتی معادل ۴ برابرجمعیت این شهر بندری) از چین به هنگ‌کنگ سفر کردند.

آی وی‌وی (Ai Weiwei)‏ متولد ۱۸ ماه می ۱۹۵۷میلادیف هنرمند معاصر، مجسمه‌ساز، معمار، عکاس، فیلمبردار و منتقد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اهل چین است. وی به عنوان یک فعال سیاسی به شدت و آشکارا به انتقاد و مخالفت از موضع دولت چین در حیطه دموکراسی و حقوق بشر پرداخته است.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.