آ.آر.دِ:فقدان بیمه سپرده ونظارت بربانکهای اروپایی،عوامل بحران مالی است

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۳/۲۲
۰۰:۰۰:۰۰٫۰۸
رئیس شورای کارشناسان توسعه اقتصادی آلمان ، عامل بحران مالی اروپا را بعلت فقدان بیمه سپرده های بانکی و نظارت دقیق بر تک تک بانکهای اروپایی دانست.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، ولفگانگ فرانتس در یک ارتباط تلویزیونی با کانال اول تلویزیون دولتی آلمان، «آ.آر.دِ» در پاسخ به این سئوال که به نظر شما اسپانیا برای برون رفت از بحران بانکی خود چقدر فرصت دارد، اظهار داشت: به نظرم در حال حاضر بحران بانکی اسپانیا در آستانه ابتلا به یک سرماخوردگی سخت قرار دارد.
به بیانی گویاتر با توجه به اینکه بانکهای این کشور از سرمایه کافی برخوردار نیستند، بنابراین باید مراقب باشند با توسل به اقدامات و تلاشهای موثر به این سرماخوردگی سخت و دشوار مبتلا نشوند تا این معضل به سایر کشورهای منطقه یورو نیز سرایت نکند.
گوینده شبکه «آ.آر.دِ» در پرسشی دیگر از این اقتصاددان آلمانی و استاد رشته اقتصاد دانشگاه ماینهام آلمان پرسید: با این حساب آیا فکر می کنید اسپانیا بلافاصله در پی دریافت داروی مناسب (برای پیشگیری از این سرماخوردگی شدید) باشد یا اینکه اصلا بدنبال این نباشد که بطور مستقیم به نظام بانکی اش کمک شود و ضمنا بفرمایید موضع دولت جمهوری فدرال آلمان نیز در این زمینه چیست؟ فرانتس در پاسخ با بیان اینکه بانکهای اتحادیه اروپا دقیقا متوجه این واقعیت هستند که دستکم دو اقدام مهم باید در نظام بانکی اروپا صورت گیرد، اظهار داشت: یکی نظارت بر تک تک بانکهای اروپایی که البته ما هنوز در این خصوص فاقد این نوع نظارت هستیم.
در واقع ما هنوز مرجع صلاحیت داری برای نظارت این چنینی بر تک تک بانکها نداریم و دومین مساله، «بیمه سپرده» های بانکی است که این هم هنوز اجرایی و محقق نشده است.
بنابراین اگر واقعا بدنبال یک نظارت بانکی در اروپا هستیم باید گامهای اول و دوم را در دستور کارمان قرار دهیم.
گوینده کانال اول تلویزیون دولتی آلمان در اینحال گفت: تمام آنچه را که شما گفتید، مهمند؛ اینکه دولتهای اروپایی باید مطالبات و درخواستهای مورد اشاره را تنظیم و برنامه ریزی کنند. اما اینها برنامه هایی بسیار زمانبرند؛ در صورتی که ما هم اکنون به راه حلی سریع و زودهنگام برای حمایت از بانکهای اسپانیا نیاز داریم.
آیا شما واکنشی ندارید؟ ولفگانگ فرانتس با بیان اینکه اسپانیا در راستای مکانیزم و ساز و کار ثبات (مالی) اروپا باید در مورد دومین بسته نجات مالی اروپا که از اول ماه ژوئیه آتی اعتبار خواهد یافت، تصمیم بگیرد، ابراز داشت: این بسته باید با هدف تبدیل شدن به سرمایه و نقدینگی مجدد در اختیار بانکهای اسپانیا قرار گیرد.
البته طبیعی است که این، اقدامی ناخوشایند باشد. چون اسپانیا ملزم به اجرای این چتر نجات (مالی) می شود. وی با تاکید بر اینکه دولت اسپانیا باید از تمام امکانات و ظرفیتهای خود برای اجرایی شدن این شرایط استفاده کند، خاطر نشان کرد: در غیر اینصورت از تخصیص چنین بسته نجاتی نیز خبری نخواهد بود.
رئیس شورای کارشناسان توسعه اقتصادی آلمان در پاسخ به این سوال که به نظر شما با توجه به تجربه یونان که همگان از همان ابتدا این کشور را ورشکسته می خواندند، چه اتفاقی برای اسپانیا خواهد افتاد، گفت: من هنوز به وقوع این اتفاق فکر نکرده ام.
او با اشاره به اینکه باید از طریق هر دو چتر نجات مالی اروپا یک دیوار آتشین و غیرقابل نفوذ (برای مهار کردن بحران مالی) طراحی شود، تصریح کرد: در حال حاضر دولت اسپانیا بطور کامل، طیفی از اقدامات سازگار و هماهنگ از جمله انعطاف در برابر بودجه کشوری و تثبیت آن را در دستور کارش قرار داده است.
فرانتس در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری انتخابات (پارلمانی) یونان در هفدهم ژوئن به شهروندان این کشور کمک کند اقدامات کمک کننده اروپا برای این کشور که پیشتر در موردش توافق حاصل شده بود، به منصه ظهور رسد.
۰۰:۰۳:۳۸٫۰۹

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.