ابتلای یک نفر از هر ۶۰هزار انتقال خون به هپاتیت B

اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر ۶۰۰ هزار مورد انتقال خون، یک مورد HIV، از هر ۱۰۰ هزار انتقال خون یک مورد هپاتیت سی و از هر ۶۰ هزار انتقال خون، یک مورد هپاتیت B داشته اند .


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر بشیر حاجی‌بیگی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن ششم مرداد روز جهانی هپاتیت برگزار شد گفت : طی سالهای اخیر شاهد ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده، اهمیت به سلامت اهدا کننده، حذف خون جایگزین در کشور از سال ۱۳۸۶، افزایش جمعیت اهداکنندگان مستمر، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره‌گیری از سیستم‌های اتوماسیون، اجرای روش‌های بهینه تولید در مراکز انتقال خون، افزایش آگاهی عمومی جامعه و واکسیناسیون هپاتیت بی کاهش چشمگیر ابتلا به این بیماری را در جامعه بودیم گفت : اشخاص مراجعه کننده به پایگاههای انتقال خون برای اهدای خون حتما با در دست داشتن کارت ملی برای اهدا ثبت نام می کنند .

وی با اشاره به اینکه با انجام این اقدام، احتمال صادرات و واردات خون از بین می‌رود افزود : خون ایرانی باید به مصرف ایرانیان برسد و بر اساس مقررات بین‌المللی خون هر کشوری باید توسط مردم خودش تامین شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون تصریح کرد : پس از ثبت‌نام اشخاص، پزشکان مستقر در پایگاه‌ها به انجام مشاوره و مصاحبه با اهداکننده پرداخته و در صورت قانع کننده پاسخ های مراجعه کننده برای اهدای خون می تواند اهدا داشته باشد .

خودحذفی ابتکار ایران برای افزایش سلامت خون ایران

وی با بیان اینکه خودحذفی محرمانه ابتکار سازمان انتقال خون ایران است که بسیاری از کشورهای پیشرفته این پروسه را ندارند ادامه داد: سبب برقراری خود حذفی محرمانه این است که شاید بسیاری اشخاص در مصاحبه به سئوالات مطرح شده پاسخ روشنی ندهند. چون معمولا گروهی و به همراه دوسان یا همکاران خود برای اهدا مراجعه می‌کنند و از اینکه از اهدا معاف شوند، احساس خجالت‌زدگی می‌کنند که با خود حذفی محرمانه اگر فرد پس از ورود به سالن خون‌گیری و اهدای خون نخواهد به هر سببی به بیماران دیگر تزریق شود، در برگه‌هایی که در اختیارش قرار خواهد گرفت، عدم موافقت خود را با اهدای خون اعلام می‌کند.

حاجی بیگی با بیان اینکه ضریب امنیت خون اهداکنندگان مستمر هشت برابر اشخاصی است که برای اولین بار برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: اهداکننده مستمر شخصی است که حداقل سالانه دو بار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کند و سلامت خونش بالاست.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر ۶۰۰ هزار مورد انتقال خون، یک مورد HIV، از هر ۱۰۰ هزار انتقال خون یک مورد هپاتیت سی و از هر ۶۰ هزار انتقال خون، یک مورد هپاتیت B داشته اند .

مدیر کل روابط عمومی سازمان انتقال خون تصریح کرد : شیوع هپاتیت C در میان اهداکنندگان سال ۹۱، ۵۲ هزارم درصد گزارش شده است و شیوع هپاتیت B در میان اهداکنندگان سال ۹۱ به ۱۶ مورد در هر ۱۰ هزار اهدای خون کاهش یافته و شیوع هپاتیت C نیز به پنج مورد در هر ۱۰ هزار واحد اهدایی رسیده است.

وی در پایان با بیان اینکه خون‌هایی که از این طریق شناسایی شده، از چرخه انتقال خون خارج می‌شوند خاطرنشان کرد: اشخاصی که صاحب خون آلوده باشند فرا خوانده شده و به کلینیک‌های درمان هپاتیت ارجاع داده می‌شوند تادرمان خودرا پیگیری نمایند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.