ابتلا به بیماری ام اس در کشور رو به افزایش است

به گزارش خبرنگار ایرنا ،دکتر’محمدعلی صحرائیان’ شامگاه چهارشنبه در گردهمایی سالانه انجمن ‘ام اس’ ایران که با حضور اعضای انجمن ، شمار زیادی از خیرین و بیماران مبتلا به ام اس در تالار آبگینه سازمان آب تهران برگزار شد، افزود: بیماری ام اس یک بیماری خود ایمنی است که بیشترین فراوانی آن در بین افراد جوان و سنین ۲۰ تا ۴۰ سال است.

ام.اس (M.S) بیماری مزمنی است که در آن سلول های ایمنی اشتباها و بطور غیر عادی به پوشش و غلاف سلول های عصبی ( میلین ) در مغز و نخاع حمله کرده و علائم متنوعی از قبیل ضعف عضلانی وسفتی ، اختلال تعادل ، و هماهنگی قسمتهای مختلف بدن ، کرختی ، مشکلات روحی و خلقی ، و تاری دید را پدید می آورد.

وی با بیان اینکه خانم ها سه تا چهار برابر بیش تر از مردان درگیر این بیماری هستند، اظهار داشت: ۲۵ سال پیش هیچ کس نمی دانست که ام اس چیست، با افزایش شیوع این بیماری، انجمن ام اس ایران در سال ۱۳۷۸ به همت گروهی از خیرین، خانواده های این بیماران و پزشکان تشکیل شده و هدف اصلی این این انجمن حمایت های اجتماعی ، کمک های اقتصادی و برنامه ریزی در جهت پژوهش در زمینه بیماری ام اس است.

وی افزود: هدف آینده انجمن این است که در چهار نقطه شمال ، جنوب ، غرب و شرق تهران

مراکز فیزیوتراپی و توانبخشی برای بیماران مبتلا ایجاد کند.

صحرائیان گفت: تعداد بیمارانی که به صورت مستمر کمک دارویی از انجمن دریافت می کنند حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر است و مرکز فیزیوتراپی انجمن خدمات مختلفی را به ۵۰۰ نفر از بیماران مراجعه کننده ارائه می کند.

وی افزود: انجمن ام اس از نظر پژوهشی در سال های اخیر فعالیت های مختلفی انجام داده و شاید یکی از پروژه های بزرگی که این انجمن نه تنها در ایران بلکه در دنیا به عنوان نخستین

پروژه انجام شده، اجرا کرده ، استفاده از سلول های بنیادی بود.

وی در پایان سخنان خود از طرف بیماران عضو این انجمن از همه خیرین و حامیان مالی این انجمن تشکر و قدردانی کرد و از آنان خواست تا قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان کمک های خود را به این انجمن ارایه کنند تا خدمات انجمن به بیماران عضو ادامه پیدا کند.

‘مجید قمی’ دیگر عضو هیات مدیره این انجمن در سخنان خود گفت: انجمن ام اس فقط می تواند هزینه دارویی یک هزار و ۲۰۰ نفر از بیماران آن هم فقط برای تهران را تامین کند.

وی افزود: بضاعت انجمن های شهرستان ها بشدت کمتر است و متاسفانه بعضی از استان های کشور حتی انجمن هم ندارند.

وی با اشاره به مشکلات بیماران ام اس گفت: برای مثال چهار بیمار ام اس برای تهیه یک قلم دارو از داروخانه ای هزینه های متفاوتی پرداخت می کنند، هزینه داروی بیمه گذار تامین اجتماعی،بیمه خدمات درمانی، بیمه ارتش و بیمه خصوصی نیز متفاوت است.

در ادامه این گردهمایی همچنین یکی از بیماران مبتلا به ام اس در سخنانی در باره مشکلات

مبتلایان به این بیماری گفت: حدود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به این بیماری در کشور وجود دارد و انجمن تنها به یک هزار و ۲۰۰ نفر کمک می کند.

حسین کاکاوند افزود: این بیماران هیچ گونه کمکی از دستگاه های دولتی دریافت نمی کنند و کسی هم نیست به این مشکلات رسیدگی کند.

به گفته وی ، بیمارانی هستند که باید داروهای گران قیمت که بهای برخی از آن ها ۶۰ میلیون ریال است مصرف کنند که شمار زیادی انان به علت نداشتن توان مالی قادر به تهیه داروی مورد نیاز خود نیستند.

شبک**۱۵۴۰**۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۵۵۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.