ابتلا به عفونتهای دوران بارداری میتواند سبب ایجاد فلج مغزی در نوزادان شود.

۰۳م آذر ،

عفونتهای دوران بارداری یکی از عوامل موثر در بروز فلج مغزی نوزادان است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فلج مغزی شامل طیفی از بیماری‌هاست که در اثر اختلال در عملکرد مغز کودکان اتفاق می‌افتد و در این بیماری، بخشی از مغز کارکرد خود را از دست می‌دهد، اظهار داشت: این‌ اختلالات‌، دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ و دستگاه‌ عضلانی‌ را درگیر می‌کند و درجات‌ متفاوتی‌ از ناتوانی را در فرد به همراه دارد.

دکتر رضا بوستانی با بیان اینکه فلج مغزی بیماری اکتسابی است و ارتباطی با ژن ندارد و بیشتر به دلیل آسیب‌های وارده‌ قبل‌ یا هنگام‌ تولد رخ‌ می‌دهد، اظهار داشت: کمبود اکسیژن‌ به‌ طور طولانی‌مدت، کاهش خون‌رسانی به مغز، ابتلا به یرقان‌ در نوزادان و ضربه‌های وارده به سر از دیگر عوامل موثر در بروز فلج مغزی در کودکان به شمار می رود.

استادیار گروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر رضا بوستانی با بیان اینکه به‌طور معمول این بیماری در ابتدای تولد به سختی تشخیص داده می‌شود. اما در بیشتر موارد با افزایش سن، با علائمی مانند دیر نشستن، نا استواری بدن و ناتوانی در گرفتن اشیا‌ قابل تشخیص است، خاطر نشان کرد: بیشترین مشکل کودک، مشکل در تعادل اوست که این موضوع نیز با گذشت زمان بیشتر ملاحظه می‌شود.

وی در خصوص راهکارهای درمانی کودکان مبتلا به فلج مغزی اظهار داشت : این بیماری درمان دارویی ندارد و مهم‌ترین درمان برای آن درمان‌های غیر‌دارویی مانند فیزیوتراپی، ‌کار‌درمانی و اصلاح رفتارهای کودک است. همچنین روان‌‌درمانی‌ یا مشاوره‌ در راستای کمک‌ به‌ خانواده‌ کودک‌ برای‌ پذیرش‌ وضعیت‌ کودکشان‌ و کمک‌ کردن‌ به‌ وی،‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ حداکثر توانایی‌ خود نیز موثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماران فلج مغزی می‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند، تصریح کرد: خانواده‌های این‌گونه کودکان بیشتر به جای اینکه به دنبال درمان باشند، باید به دنبال کاردرمانی باشند تا کودکشان زندگی متعادلی داشته باشد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.