ابتکار جالب ایران در حاشیه اجلاس آژانس

سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین درست به ابتکار جالبی زده و بخشی از تلاش دشمنان برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران را به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر آژانس در وین، در نمایشگاهی که در حاشیه اجلاس آژانس برای ارایه دستاوردهای کشورهای مختلف در عرصه فناوری هسته ای تدارک دیده شده است، غرفه ایران که در کنار غرفه کشورهایی چون روسیه، چین، آمریکا و آلمان قرار دارد علاوه بر ارایه جدیدترین دستاوردهای هسته ای ایران، بخشی از تلاش دشمنان برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران به صورت مستند به تصویر کشیده شده است.

در این غرفه علاوه بر نمایش تصاویر شهدای هسته ای ایران ، به صورت مستند تلاش دشمنان برای لطمه زدن به تجهیزات و تاسیسات هسته ای در بخش های نرم افزاری و سخت افزاری به تصویر کشیده شده است که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.

در این نمایشگاه همچنین نمونه هایی از سانتریفیوژهای نسل دوم ساخته شده توسط ایران به نمایش درآمده است.

در نمایشگاه ارایه دستاوردهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران، همچنین اطلاعات مربوط به چرخه سوخت، رآکتور تحقیقاتی تهران و رادیو داروها و نمونه محصولات تولیدی کارخانه یو سی اف اصفهان به نمایش درآمده است.

فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته در اجلاس آژانس از بخشی از تلاش های دشمنان برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران پرده برداشت.

وی با اشاره به چند نمونه از خرابکاری های انجام شده در برخی تاسیسات هسته ای کشورمان از جمله در مجموعه های فوردو و نطنز تصریح کرد: فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران با خرابکاری و ترور متوقف نمی شود.

عباسی با بیان اینکه ذکر چند مثال می تواند ریشه نگرانی های ما را روشن تر سازد، اظهار داشت: ˈروز جمعه ۲۷ مرداد هجری شمسی مطابق با ۱۷ آگوست ۲۰۱۲، با استفاده از مواد منفجره کابل های برق در مسیر شهر قم به مجموعه فوردو(مجتمع شهید علی محمدی) قطع می شوند. یادآوری می شود قطع برق یکی از راه های آسیب رساندن به ماشین های سانتریفیوژ است. در اولین ساعات صبح روز، بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می کنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟.چه کسی غیر از بازرسان آژانس می تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته باشد و آمار خرابی ها را ثبت و گزارش نماید؟ ˈ

رییس سازمان انرژِی اتمی افزود: ˈمورد دیگر قابل ذکر این است که در مسیر مجموعه نطنز (مجتمع شهید احمدی روشن) نیز اقدام مشابه ای صورت گرفته بود. ما با توجه به شفافیت فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان و نظارت آژانس براین فعالیت ها، سعی کرده ایم اقلام عمومی مورد نیاز خود را از بازار جهانی تهیه کنیم. آژانس در رابطه با حذف تحریم ها به ما کمکی نمی کند، شاید وظیفه ای ندارد. اما وقتی ویروس استاکس نت به کار برده می شود، در تجهیزات خلاء خرابکاری صنعتی می شود و یا مواد منفجره در دستگاه ها جا سازی می شوند، آمار تعداد ماشین های سانتریفیوژ، جرم دقیق اورانیوم غنی شده، مانده غنای اورانیوم در UF6 خروجی از ماشین ها و آنچه که در آن حوالی قابل رؤیت است را با امانت داری و صداقت تمام گزارش می کند. این اطلاعات به راحتی و با انتشار گزارش های آژانس در اختیار خرابکاران و تروریست ها قرار می گیرد.ˈ

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص برپایی این نمایشگاه در حاشیه اجلاس آژانس به خبرنگار ایرنا گفت: اینجا فرصت خوبی است تا مجموع فعالیت های یکسال گذشته ایران در عرصه هسته ای به اطلاع همگان برسد.

عباسی با اشاره به تلاش برخی کشورهایی که با ایران خصومت دارند برای غیر صلح آمیز جلوه دادن فعالیت های هسته ای ایران گفت: حضور ما در اینجا و برپایی نمایشگاه فرصت خوبی است تا به شبهاتی که مطرح می کنند پاسخ بدهیم.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.