ابتکار میراث فرهنگی برای یک بنای تاریخی! +عکس

فروردین ۱۴۰۳

درهای ورودی کاروانسراهای تاریخی انتظار می‌رود که از جنس چوب باشد اما این بار در ابتکاری قابل تأمل در یک کاروانسرای تاریخی در مسیر جاده ابریشم از «در الکترونیکی» استفاده شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ کاروانسراهای تاریخی از جاذبه‌های هر منطقه به شمار می‌روند که گردشگران برای بازدید از آنها رغبت بسیاری دارند. در طی این سالها نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با راه‌اندازی صندوق احیای آثار تاریخی، تلاش کرده است تا از فرصت این بناهای تاریخی برای اقمات گردشگران در شهرهای مختلف، استفاده کند.

اما آنچه دربارهٔ این موضوع حائز اهمیت است این است که بناهای تاریخی که قرار است کاربری‌های متنوعی از جمله هتل و … پیدا کنند باید یادآور فضای تاریخی باشند نه اینکه با ابزاری چون درهای الکترونیکی که سنخیتی با تاریخ ندارند تغییر چهره دهند.

مجموعه کاروانسرای میاندشت، کاروانسرایی است که در الکترونیک به جای در ورودی آن به کار برده‌اند.

کاروانسرای میاندشت، یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران و متعلق به دوران صفویه و قاجار در یکی از مسیرهای فرعی جاده ابریشم است. کاروانسراهای میان‌دشت در دهکده میان‌دشت شاهرود قرار دارند. مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت مشتمل بر سه کاروانسرای متصل به یکدیگر است که دو کاروانسرای آن مربوط به دوره قاجاریه و یک کاروانسرا مربوط به عهد شاه عباس اول است. یکی از آنها کاروانسرای شاه عباسی است و دو کاروانسرای دیگر را حسین‌خان نظام‌الدوله در دوره قاجاریه ساخته است. شیوه ساخت این کاروانسراها در دوران خود زبانزد بوده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.