ابتکار یک هیأت مذهبی در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم

حدودا بیست روز تا شروع ماه محرم باقی مانده است و در این ماه عزاداری‌های جمعی برای سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) در بین شیعیان و حتی سایر مذاهب از جایگاه خاصی برخودار است. اما امسال به خاطر وجود ویروس کرونا برگزاری این مراسم نیازمند تدابیر خاصی است. مردم و مسئولان درصدد هستند که هم مراسم‌ مذهبی پرشورتر از سال‌های قبل برگزار شود و هم اینکه رعایت بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده در این راستا را در دستور کار قرار بدهند تا هر چه زودتر این ویروس از بین برود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبری روز گذشته در بخشی از سخنانشان به مناسبت عید سعید قربان درباره یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزها که به نظر باعث اختلاف برخی شده است، گفتند: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آن ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئت‌ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»

پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری هیاتی‌ها هم مثل همیشه پا در میان گذاشته و برای از بین بردن این ویروس از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند و با انتشار بیانیه و یا نصب بنر درصدد هستند که پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا را اجرایی کنند تا از این طریق جان مردم و عاشقان امام حسین (ع) حفظ شود.

در این برخی از هیات‌های مذهبی اعلام کرده‌اند شدیدترین تدابیر بهداشتی را برای مراسم‌های حضوری عزاداری لحاظ می‌کنند. برخی اعلام کرده‌اند تلفیقی از برنامه حضوری و غیر حضوری را دارند و برخی از هیات های مذهبی هم اعلام کرده‌اند برنامه‌های عزاداری خود را از طریق فضای مجازی و به صورت غیر حضوری برگزار می‌کنند.

یکی از این هیات‌ها؛ هیات معروف” متوسلین به ابالفضل العباس(ع) ” واقع در شرق تهران است که هرساله در ایام عزاداری امام حسین(ع) مملو از جمعیت و برپایی مراسم عزاداری بوده است. اما امسال حدود بیست روز مانده تا ماه محرم به خاطر شرایط خاصی که به دلیل ویروس کرونا در کشور وجود دارد  با نصب بنر و با # هیات- تعطیل- نیست به شرکت کنندگانی که هر ساله در مراسم عزاداری حضور داشتند اعلام کرده است که به منظور پیشگیری از عدم تشدید بیماری منحوس کرونا، بسی شایسته است و زیباست که با هدف حفظ سلامتی اهالی محله و همچنین در جهت پاسداشت زحمات جامعه پزشکان و پرستاران فداکار کشورمان، اقدامات لازم به عمل‌ ‌آید، لذا در این راستا گردهمایی عمومی هئیت جوانان متوسل به ابالفضل العباس(ع) در سال جاری برگزار نمی‌گردد و برای درک، نشر و پیشبرد فرهنگ عاشورایی، امسال در فضای مجازی و از طریق شبکه‌های اجتماعی اقامه عزا می‌نمائیم.

در راستای مسئولیت اجتماعی هئیت و خادمین با کمک شما به انجام خدمات عام المنفعه و خیر (سبد ارزاق، کمک درمان بیماران نیازمند و …) پرداخته و گزارش آن از طریق شبکه‌های اجتماعی هئیت منتشر می‌گردد.

این هیات شماره تلفن و شماره حسابی هم اعلام کرده‌ است که مردم می‌توانند جهت مشارکت به آن مراجعه کنند.

همچنین صبح امروز شورای هیات مذهبی کشور و مداحان خانه مداحان و کانون مداحان هر کدام در بیانیه‌های جداگانه‌ای به تبیعت از سخنان رهبری پیام‌هایی را صادر کرده‌اند. روز گذشته هم تقریبا اکثر مداحان شناخته شده به این پویش که «تابع امر رهبری هستیم» پیوستند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.