ابداع ابزار تشخیصی پزشکی با کمک فناوری چاپ ۳‌بعدی

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود توانستند از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ابداع ابزار تشخیصی پزشکی استفاده کنند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران “دانشگاه مینه‌سوتا”(University of Minnesota) در بررسی جدید خود توانسته‌اند کانال‌های چاپ سه‌بعدی ارائه دهند که می‌توانند در ابداع ابزار تشخیصی‌، حسگرها و تجهیزات لازم برای آزمایش‌های پزشکی و کاربردهای دیگر کمک کنند.

این گروه پژوهشی، ساختارهای مورد نظر خود را با چاپ سه‌بعدی ابداع کردند و روی سطوح کنده‌کاری شده قرار دادند. آنها امیدوارند که روزی بتوانند این کار را مستقیما روی پوست انسان انجام دهند.

بررسی ریزسیال‌ها، حوزه‌ای رو به پیشرفت است که به کنترل جریان مایع در مقیاس میکرون‌ می‌پردازد. ریزسیالات در حوزه‌های گوناگونی از جمله حسگرهای زیست‌محیطی، تشخیص پزشکی، آزمایش بارداری و دارورسانی و دیگر آزمایش‌های بیولوژیکی به کار می‌روند.

ارزش بازار جهانی ریزسیالات، در حال حاضر میلیاردها دلار تخمین زده می‌شود. ابزارهای ریزسیال معمولا در یک محیط کنترل شده و با استفاده از یک روش‌ پیچیده موسوم به “فوتولیتوگرافی”(photolithography) ساخته می‌شوند. در این روند ساخت، سیلیکون مایع روی سطحی که الگوهای کانال روی آن حکاکی شده‌اند، ریخته می‌شود.

کانال‌های ریزسیال در این پژوهش، با استفاده از روش چاپ سه‌بعدی ابداع شدند. پژوهشگران از یک چاپگر سه‌بعدی استفاده کردند تا کانال‌های ریزسیال را روی سطح مورد نظر ایجاد کنند. قطر کانال‌ها حدود ۳۰۰ میکرون و تقریبا سه برابر اندازه موی انسان است. پژوهشگران نشان دادند که می‌توان مایعی که درون کانال‌ها جاری است را با کمک مجموعه‌ای از دریچه‌ها، کنترل و پمپاژ کرد.

“مایکل مک‌آلپین”(Michael McAlpine)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این تلاش‌ها، امکان ابداع بسیاری از ابزار ریزسیال را در آینده فراهم می‌کند. پژوهش‌های آینده می‌توانند مکمل یافته‌های کنونی باشند.

این پژوهش، در مجله “Science Advances” به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.