ابداع اثرانگشت درخشان توسط محققان

محققان چینی موفق به ابداع شیوه‌یی ارزان و سریع برای آشکارسازی اثرات انگشت پنهان شدند.

اثرات انگشت فقط در تشخیص هویت و پزشکی قانونی حائز اهمیت نیستند، بلکه می‌توانند برای ترخیص کالا از گمرک‌های امنیتی، کنترل دسترسی و همچنین سندیت و تصدیق مدارک نیز مورد استفاده قرار گیرند.

اثرات انگشت حاوی عرق، چربی و ترکیباتی برگرفته از محیط هستند و اثرات انگشت پنهان نیز اغلب با چشم غیرمسلح قابل شناسایی نیستند. بنابراین تاکنون شیوه‌های بسیاری برای رصد آن‌ها ارائه شده‌اند.

محققان چینی شیوه سریع و نوینی برای آشکارسازی اثرات انگشت با رزولوشن بالا ارائه داده‌اند.

این دستاورد علمی به رهبری «بین‌سو» از دانشگاه «Zhejiang» مبتنی بر استفاده از الکترو کمی لومینسانس است. در روش الکترو کمی لومینسانس اعمال یک ولتاژ الکتریکی منجر به انتقال الکترون‌ها به یک الکترود از یک ترکیب شیمیایی مانند ترکیب روتنیم می‌شود. این ترکیب به همراه یک ماده سهیم نوعا «tripropylamine» واکنش نشان می‌دهد. محصول تولیدشده یک حالت برانگیخته از لحاظ الکترونیکی است. این حالت با انتشار نور به حالت پایه خود بازمی‌گردد.

در این شیوه محققان از یک بشقاب شیشه‌یی کوچک پوشیده شده با اکسید قلع اندیم یا صرفا یک بشقاب فولادی فاقد لکه به عنوان الکترود استفاده کردند. یک اثر انگشت به این بشقاب انتقال داده می‌شود و در ادامه یک محلول حاوی واکنش‌دهنده‌ها به آن افزوده می‌شود.

در اماکنی که اجزا حاوی چربی اثر انگشت بشقاب را می‌پوشانند، الکترود غیرفعال است؛ بنابراین واکنش الکتروشیمیایی نمی‌تواند روی دهد و در نتیجه هیچ نوری منتشر نمی‌شود. این امر تصویری منفی (negative image) از اثر انگشت تولید می‌کند که نمی‌تواند توسط دوربین CCD ثبت شود.

شیوه ارائه شده ساده، سریع و ارزان است و هر دوی اثرات انگشت کهنه و جدید را بدون نابود کردن آن‌ها آشکارسازی می‌کند. اثرات انگشت به حدی خوب حفظ می‌شوند که نه تنها امکان آشکارسازی الگوی خط‌االراس وجود دارد، بلکه جزئیات ریز نیز از قبیل انشعا، انتهای خطوط و حتی کوچک‌ترین ویژگی‌ها مانند توزیع منافذ موجود در شیارها را نیز قابل رویت می‌کند. این جزئیات در تشخیص اثرات انگشت ناکامل مفید واقع می‌شوند.

در این روش هیچ نوع فرایند پیچیده‌یی برای آماده‌سازی نمونه‌ موردی نیاز نیست. به علاوه، بر خلاف سایر روش‌های معمول، هیچ گونه بخار یا گرد و غباری در این روش دخالت نمی‌کند.

الکترو کمی لومینسانس می‌تواند در حالت دوم که اثر انگشت را به عنوان یک تصویر مثبت (positive image) ارائه می‌دهد، نیز به کار رود. در این شیوه، اثرات انگشت نخست با یک عامل که اجزا اثر انگشت را به هم متصل می‌کند، مورد برخورد واقع می‌شوند و پس از اعمال مواد سهیم واکنشی، فقط خطوط نور را منتشر می‌کنند.

شیوه جدید می‌تواند نقطه آغازی برای توسعه روش‌های با قابلیت شناسایی داروها و سایر موادی باشد که فردی که عمل چاپ را انجام می‌دهد در تماس با آن‌ها قرار گرفته است.

جزئیات این ابداع در مجله «Angewandte Chemie» انتشار یافت.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.