ابداع روش سنتز نانو پودر استرانسیم سرات

۲۳م آذر ،

پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب موفق به ابداع روش سنتز نانو پودر استرانسیم سرات برای پاسخگویی به دغدغه جهانی ذخیره سازی گاز هیدروژن شدند.

مهندس کیوان اوضاعی پژوهشگر طرح سنتز نانو پودر استرانسیم سرات در گفتگو با خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران گفت: گروه پژوهشی نانو پودرهای پویا یک شرکت دانش بنیان است که در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مشغول به فعالیت است دارای مجوز پژوهش از وزارت علوم می باشند.

وی در ادامه افزود: ایده سنتز نانو پودر استرانسیم سرات با توجه به این که ذخیره سازی گاز هیدروژن موضوع مطرح جهانی می باشد در ذهن پژوهشگران این گروه پژوهشی مشکل گرفت و توانستیم با جمع بندی مطالعات علمی خود به استرانسیم استات دست پیدا کنیم.

مهندس اوضاعی بیان کرد: مشکل اصلی در روند سنتز این نانو پودر دسترسی به سدیم بوتوکسید است که در داخل کشور یافت نمی شود ما توانستیم از نمک این ماده به سدیم بوتوکسید دسترسی پیدا کنیم و خود سازنده این ماده کمیاب شویم.

وی تصریح کرد: میکرو نانو ساختار طراحی شده در مرحله اول توانست آزمایشات خود را برای تست نشانگرهای انواع گازها مثل متان و غیره که در دانشگاه تهران صورت گرفت با موفقیت پشت سر بگذارد و در حال حاضر مشغول بررسی راه های بهبود و ذخیره سازی آن هستیم.

مهندس اوضاعی در ادامه تشریح کرد: این طرح در ستاد فناوری نانو داوری شده و توانسته ایم گواهی ثبت بین المللی اختراع از کشور آمریکا را دریافت کنیم و توانسته ایم مقام دوم کشوری از اولین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی را کسب کنیم.

پژوهشگر این طرح خاطر نشان کرد: کاربرد های فراوانی را می توان برای این نانو پودر متصور شد که از جمله کاربردهای آن می توان به کاربرد نشان گرهایی که حامل هیدروژن می باشند در صنعت نفت اشاره کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: از آنجایی که کاربرد مواد در ابعاد نانو تغییر میکند شاهد بهبود یافتن خاصیت های این نانو ساختار خواهیم بود که در کپسول های ذخیره ساز هیدروژن در دستگاه های MRI، خودرو های هیبریدی، صنایع هوا و فضا و صنایع نظامی کاربردی می گردد.

وی در خصوص مزیت های این نانو پودر در مقایسه با مشابه های خارجی آن یادآور شد: شاخص ترین تفاوت این طرح با مشابه خارجی آن این است که در نمونه های دیگر از میکرو ساختارها استفاده کرده اند ولی در نمونه حال حاضر از میکرو نانو ساختار استفاده شده است و با قرار گرفتن نانو ساختارهایی که به صورت سوزنی بر روی سطح ماده کمک شایان توجهی به جذب گاز می کند.

وی در پایان گفت: این طرح تاکنون صنعتی نشده است و با توجه به این که هزینه تمام شده اولیه آن پایین می باشد در صنایع صرفه اقتصادی خوبی را به دنبال دارد و بزرگ ترین مانعی که در مقابل صنعتی شدن طرح ها قرار دارد عدم باور صنایع از طرح های تازه می باشد و برای صنعتی شدن این طرح نیازمند بالا رفتن باور صنعتگران به ایده های تازه است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.