ابداع شیوه‌ای برای مشاهده از میان شیشه‌های مات

دانشمندان شیوه‌ای جدید برای جلوگیری از پراکنش نور جهت ساخت تصاویر منسجم به‌طور فوری ابداع کرده‌اند که می‌تواند امنیت شیشه‌های مات و مواد کدر کننده تصویر را از بین ببرد.

به گزارش ایسنا، این شیوه می‌تواند در آینده به دانشمندان در مشاهده از میان بافت زنده یا بخش‌های دور از دسترس کمک کند.

شیشه مات، بافت و دیگر مواد غیرشفاف نیستند اما نمی‌توان به دلیل پراکنده شدن نور تصاویر را به صورت واضح از میان آنها دید. یک عدسی معمولی از آنجاییکه فقط تصویر را بزرگ کرده و مات بودن آنرا از بین نمی‌برد، مورد مناسبی نیست و باید از یک شیوه جلوگیری از پراکنده شدن نور استفاده کرد.

محققان با استفاده از فناوری شکل‌دهی جبهه موج توانسته‌اند به این امر دست یابند که نه تنها اجازه بازسازی تصاویر کدر را به آنها داده است، بلکه آنرا به شکل سه بعدی و بلادرنگ انجام می دهد.

این شیوه شامل گرفتن نور پراکنده شده و عبور ازآن با «بم‌کننده نور فضایی»(SPL) است که در پروژکتورهای آمورشی متداول هستند.

این دستگاه با بم کردن فاز و شدت نور کار کرده و در حالت شکل‌دهی جبهه موج از این فرآیند برای تغییر شیشه مات و دیگر واسطه‌های پراکنده کننده نور به یک عدسی پراکنشی با یک فاصله کانونی شناخته شده استفاده می‌کند.

در این زمان به جای یک تصویر بزرگ مات، چندین تصویر کوچک متمرکز مات به دست خواهد آمد که با یکدیگر تداخل داشته و یک اثر حافظه تولید می‌کنند که تصویر اصلی اولیه را بازسازی می‌کنند. این تصویر سپس از یک فیلتر پایین گذار عبور می‌کند که طول موج‌های نوری ناخواسته را حذف کرده و تصویر را بزرگ می‌کند که در نهایت می‌توان از یک عدسی برای متمرکز کردن آن استفاده کرد.

این فناوری نه تنها می‌تواند تمام شیشه‌های مات را به حالت شفاف تبدیل کند، بلکه تصاویر بازتابی از دیوارها را نیز که در حالت عادی نامحسوس هستند، به صورت بلادرنگ بازسازی خواهد کرد.

کاربردهای عملی برای این دید پرتو ایکس واقعی بسیار قابل توجه هستند. در صنعت هوایی، ارتش و آتش‌نشانان می‌توانند از آن برای مشاهده از میان مه و دود استفاده کنند. همچنین پزشکان می‌توانند از آن برای دیدن بافت‌ها بهره ببرند که برای ریزبینی از ارزش بالایی برخوردار خواهد بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.