«ابداع مورل» از امشب به کتاب شب می‌آید

به گزارش خبرنگار مهر، «ابداع مورل» رمانی به قلم آدولفو بیویی کاسارس نویسنده و روزنامه‌نگار آرژانتینی است که در سال ۸۹ با ترجمه مجتبی ویسی توسط نشر ثالث منتشر شد. خورخه لوئیس بورخس شاعر، نویسنده و روزنامه‌نویس نامدار آرژانتینی هم مقدمه‌ای برای این رمان نوشته است.

این رمان داستان مجرمی فراری است که به یک جزیره غیرمسکونی پناه می‌برد و در آن جزیره با عده‌ای برخورد می‌کند، اما ماجرای برخورد او با این افراد عجیب و پیچیده است؛ چون به نظر می‌رسد که آن‌ها اصلا او را نمی‌بینند. به دنبال این موضوع، حوادث عجیب و غریبی در جزیره مذکور رخ می‌دهد.

«ابداع مورل‌» را می‌توان یک اثر علمی ـ تخیلی و فانتزی دانست. ممکن است تک‌گویی‌های اولیه رمان برای شنونده آن خسته‌کننده به نظر برسد، اما مخاطب و شنونده با گذر از فصل‌های اولیه رمان، با جذابیت‌های آن روبرو خواهد شد. بازنویسی و خلاصه‌نویسی این رمان برای خوانش در برنامه رادیویی کتاب شب توسط معصومه خادم‌نیا انجام شده و احسان پویا هم به عنوان منتقد این برنامه در آخرین برنامه این هفته، یعنی جمعه شب به نقد و بررسی آن خواهد پرداخت.

آدولفو بیویی کاسارس (۱۹۹۹ ـ ۱۹۱۴) از دوستان نزدیک بورخس بوده است که در سن ۲۶ سالگی با انتشار این رمان به شهرت رسید. بورخس درباره این رمان گفته است: قرار دادن آن در ردیف آثار کامل، نه اغراق است و نه سخنی ناسنجیده.

برنامه کتاب شب، با تهیه‌کنندگی محمود احمدی، سردبیری محسن حکیم معانی و گویندگی بهروز رضوی از ابتدای هفته تا پایان آن، هر شب از ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه رادیویی تهران پخش می‌‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.