ابراز تردید جدی کارشناسان دربارهٔ تجدید نظر گروه ۱+۵ در پیشنهاد بغداد

۲۶م آذر ،

کارشناسان آگاه در تهران می‌گویند: اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که آمریکا قصد ندارد یک پیشنهاد واقعا جدی و جذاب به ایران ارائه کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته‌ای؛ در پی گذشت حدود ۳ ماه از آغاز عملیات رسانه‌ای رسانه‌های آمریکایی دربارهٔ تدوین یک پیشنهاد تازه از سوی آمریکا به ایران، کارشناسان آگاه در تهران می‌گویند که این عملیات رسانه‌ای، چندان جدی نیست و اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که آمریکا قصد ندارد یک پیشنهاد واقعا جدی و جذاب به ایران ارائه کند.

یک کارشناس مطلع از موضوع، ضمن اشاره به این موضوع گفت: «در وهله اول تصور آمریکایی‌ها این است که ایران برای مذاکرات عجله دارد. شاید بعضی اظهارات در داخل هم چنین توهمی ایجاد کرده اما این موضوع در واقع یک سوء تفاهم است. ایران همین فردا آماده آغاز مذاکرات است، اما اگر غرب آماده مذاکرات جدی نباشد، ایران نیاز فوری در زمینه احساس نمی‌کند».

وی با اشاره به خبرهای که در ماه‌های قبل دربارهٔ تدوین یک پیشنهاد تازه از سوی ۱+۵ خطاب به ایران انتشار یافته، گفت: «این ارزیابی به طور گسترده وجود دارد که آمریکایی‌ها اجازه نخواهند داد گروه ۱+۵ پیشنهادی کاملا متفات از پیشنهاد بغداد به ایران ارائه دهد. اگر چارچوب پیشنهاد بغداد حفظ شود و تغییرات فقط در ریزه‌کاری‌های آن باشد، ایران نمی‌تواند آن را بپذیرد چرا که در مسکو تاکید شده است که چارچوب پیشنهاد برای ایران اهمیت بسیار جدی دارد».

این کارشناس، ارزیابی غلط آمریکایی‌ها از وضعیت داخلی ایران را یکی از اصلی‌ترین عوامل جدی نبودن آنها در مذاکرات عنوان کرد و افزود: «آمریکایی‌ها به دو سبب احتمال به سمت تدوین پیشنهادی که واقعا با ارزش باشد نخواهند رفت. اول اینکه تصور می‌کنند تحریم‌ها در داخل ایران تاثیر کرده و دوم به این سبب که منتظر انتخابات در ایران می باشند و نمی‌خواهند در وضعیت فعلی امتیازی به نظام بدهند که در انتخابات قابل خرج کردن باشد».

وی اخطار داد که اگر آمریکایی‌ها بدون تجدید نظر در چارچوب پیشنهادی خود قدم به مذاکرات بعدی بگذارند، در این صورت نباید توقع هیچ نتیجه‌ای داشته باشند.

این کارشناس نتیجه گرفت: «واضح است که بدون گام جدی، ملموس و فوری آمریکا در زمینه پذیرش غنی‌سازی و لغو تحریم‌ها مذاکرات به جلو حرکت نخواهد کرد. آمریکایی‌ها به این موارد باید در همان گام اول فکر کنند. دادن وعده‌هایی دربارهٔ آینده آغاز‌کننده هیچ مذاکرات نتیجه‌بخشی نخواهد بود».

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.