ابراز خرسندی رئیس انجمن مدیران نشریات از بازنشستگی زودهنگام خبرنگاران

مهدی شجاعی، رئیس انجمن صنفی مدیران نشریات در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:‌ با این که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، سال‌هاست که حرفه خبرنگاری نیز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود،‌ اما متاسفانه به دلیل ابهامات موجود، عملا خبرنگاران کشور از مضایای این قانون بهره‌مند نبوده‌اند.

وی افزود: گرچه آیین‌نامه قانون مذکور در سال ۸۵ به تصویب هیأت وزیران رسیده است، با این وجود به دلیل روشن نبودن مصادیق خبرنگاری، باز هم این قانون عملا اجرا نشد.

رئیس انجمن صنفی مدیران نشریات ادامه داد: در این رابطه روشن شد که تمام خبرنگارانی که از سوی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان که به شعب تامین اجتماعی سراسر کشور معرفی شده و تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، نیز به لحاظ بهره‌مندی قانون سختی و زیان‌آوری دچار مشکل هستند. تا این که روز یکشنبه ۱۵ مرداد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اهمیت موضوع در یک ابتکار عمل، اصلاحیه مربوطه را با قید فوریت و به طور مستقیم در جلسه هیأت دولت مطرح و از آن دفاع کرد.

شجاعی گفت: خوشبختانه اصلاحیه مذکور به طور ضربتی و بدون تشریفات معمول در هیأت دولت تصویب شد و با مصوب شدنش عملا بن‌بستی که خبرنگاران با آن مواجه بودند، شکسته شد. حالا خبرنگاران هم می‌توانند از مضایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند. یکی از مزایای بزرگ این قانون، این است که خبرنگاران می‌توانند از این پس، به جای داشتن ۳۰ سال سابقه کار برای بازنشستگی،‌ با داشتن ۲۰ سال سابقه کار خود را بازنشست کنند.

وی در ادامه گفت: با توجه به مسائل و مشکلات موجود، سال گذشته کارگروهی مرکب از کارشناسان و خبرگان امور مربوطه در صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان تشکیل شد که در نهایت حاصل آن منجر به تصویب این اصلاحیه طی سال جاری شد. منظور این است که مقدمات این امر از سال گذشته فراهم شده بود.

رئیس انجمن صنفی مدیران نشریات در پایان ضمن ابراز خرسندی از تصویب اصلاحیه این قانون گفت: تصویب این اصلاحیه و به کارگیری آن نشانه احترام به خبرنگاران بوده و هدیه‌ای است که در سالروز گرامیداشت مقام خبرنگار به خبرنگاران کشور تقدیم می‌شود. جای تقدیر از وزارت ارشاد هم وجود دارد که طرحی را که سال‌ها روی زمین مانده بود، دوباره به جریان انداخت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.