ابراز رضایت وزیر خارجه روسیه از روند مذاکرات با مقامهای تاجیک

به گزارش خبرنگار ایرنا، لاوروف پس از پایان مذاکراتش با ‘امامعلی رحمان’رییس جمهور تاجیکستان در گفت و گو با خبرنگاران داخلی و خارجی، گفت: دو کشور دوست و شریک قصد دارند در آینده نزدیک دو سند مهم در زمینه اقتصادی و تبادل نیروی کار به امضا برسانند.

وی گفت: در مذاکره با رحمان مسایل متعددی در بخش های اقتصادی و فرهنگی، همکاری های آموزشی و نظامی و مناسبات دو کشور در چارچوب سازمان های مختلف بین المللی و منطقه ای را مورد بررسی قرار دادیم.

وی تصریح کرد: زمینه برای توسعه همکاری ها در چارچوب سازمان هایی نظیر اتحاد دولت های مستقل مشترک المنافع، پیمان امنیت جمعی و اورآسیا فراهم است و تاجیکستان می تواند وارد همکاری های اقتصادی در اورآسیا شود.

وزیر خارجه روسیه در عین حال از حمایت و ابراز علاقه رئیس جمهور تاجیکستان از رشد زبان روسی در این کشور تشکر کرد و گفت: همکاری ها برای تحقق این امر ادامه خواهد یافت که افتتاح بخش فنی دانشگاه مسکو در دوشنبه در هفته اخیر نیز در همین راستا بوده است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور با صدور فرمانی به وزیر آموزش عالی، دستور داد مراکزی برای یادگیری و توسعه زبان روسی در این کشور افتتاح شود.

لاوروف ضرورت تداوم همکاری ها برای بهره گیری از پایگاه ۲۰۱ نظامی توسط روسیه را از دیگر محورهای مذاکره با رحمان عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور تاجیکستان نیز شرایط و خواسته های خود را برای ادامه مناسبات در این زمینه بیان کرد.

وی درباره اختلافات موجود میان دو کشور همسایه تاجیکستان و ازبکستان نیز اظهار داشت: روسیه خواهان حل مشکلات و نارسایی ها میان تاشکند و دوشنبه به صورت مسالمت آمیز است زیرا تنها با مذاکره و تعامل می توان تنش های موجود را برطرف کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر مناسبات دوستانه بین دو کشور برقرار شود.

لاوروف در پاسخ به این سئوال که آیا روسیه برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی جدید با تاجیکستان همکاری خواهد کرد یا خیر، گفت: درباره این موضوع هم با رحمان مذاکره شد.

وی افزود: نیروگاه ‘سنگ توده ۱’ پروژه مشترک دو کشور است و در مورد صادرات برق آن نیز مسائلی مطرح و تصمیماتی جدید اتخاذ شد.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**۱۵۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۵۶۸۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.