ابراز ناتوانی کلینتون در مورد سوریه

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به قدرت سیستم دفاع هوایی سوریه و نیز فقدان اتحاد میان گروه‌های شورشی،‌ انجام هر گونه اقدام نظامی علیه این کشور را رد کرد.
به گزارش روزنامه هاآرتص، هیلاری کلینتون پنج شنبه در جمع دانشجویان دانمارکی با سوالات تندی درباره عواملی که می‌تواند آمریکا و سایر کشورها را به اقدام نظامی علیه سوریه ترغیب کند، روبرو شد که وی در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: آمریکا برخلاف مورد لیبی، مخالف دخالت نظامی در سوریه است.

وی در بیان علت اظهارات خود گفت: سوریه دارای جامعه متنوع‌تر با اختلافات قومی گسترده‌تری است،‌ گروه‌های مخالف متحد نیستند و سیستم دفاع هوایی این کشور و نیز ارتش آن از لیبی قدرتمندتر است.

کلینتون در ادامه تاکید کرد:‌ علاوه بر دلایل فوق، به دلیل مخالفت چین و روسیه در سازمان ملل متحد، حمایت بین‌المللی از این موضوع وجود ندارد. افراد بسیاری در حال بررسی این موضوع هستند که چه نوع دخالتی می‌تواند موثر باشد و در عین حال موجب کشتار و رنج بیشتر نشود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود:‌ البته تلاش برای متقاعد کردن روسیه به منظور حمایت از انجام اقدام قوی‌تر علیه دولت اسد را متوقف نکرده‌ایم. معتقدم اگر جهان اقدام نکند،‌ احتمال جنگ داخلی در سوریه بالا خواهد بود.

سخنان کلینتون در حالی بیان شد که نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از این گفته بود در صورت عدم اقدام جدی شورای امنیت علیه سوریه، اعضا این شورا خارج از چارچوب سازمان ملل اقدام خواهند کرد.

سوزان رایس گفته بود:‌ برای اعضای جامعه بین‌المللی تنها گزینه‌ بررسی اقدام علیه سوریه، خارج از طرح کوفی عنان و اختیارات شورای امنیت باقی مانده است.

 این در حالی است که “لئون پانتا” وزیر دفاع آمریکا عنوان کرد که کشورش تا زمانی که از سوی شورای امنیت قطعنامه‌ای برای حمله نظامی صادر نشود، دست به اقدام نظامی علیه سوریه نخواهد زد.

آمریکا و متحدانش تلاش می کنند تا از یک سو با تجهیز کردن گروه‌های مخالف دولت و از سوی دیگر با تهدید به حمله نظامی، بشار اسد را تحت فشار قرار دهند.

۲۶۱۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.