ابراز نگرانی یک وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص گسترش ظرفیت هسته‌ای ایران

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی در خصوص تصمیم غرب در برابر پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: اظهارات اخیر جان کری در مورد توافق نهایی با ایران قابل قبول نیست.

یووال اشتاینتز وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی که بر امور هسته‌ای این رژیم نظارت می‌کند، در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی رژیم صهیونیستی گفت که اظهارات هفته قبل جان کری در مجلس سنا با آنچه که آمریکا در خصوص ممانعت از پیشرفت ظرفیت هسته‌ای ایران گفته بود تضاد دارد.

بر اساس گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اشتاینتز در این باره گفت: چیزهایی که کری گفته نگران‌کننده و تعجب‌برانگیز است. این اظهارات قابل قبول نیست.

وی در ادامه ضمن اشاره به ادامه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بیان کرد: ما مذاکرات را با نگرانی دنبال می‌کنیم. ما مخالف راه‌حل دیپلماتیک هستیم و مخالف راه‌حلی هستیم که در واقع تصمیم در برابر ایران محسوب می‌شود و به این کشور اجازه می‌دهد که یک کشور هسته‌ای باقی بماند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در هشتم آوریل ۲۰۲۲ در برابر مجلس سنا گفت که توسعه ظرفیت هسته‌ای ایران لزوما به معنی ساخت بمب هسته‌ای نیست.

وی همچنین گفت: ایران برای رسیدن به ظرفیت تولید بمب هسته‌ای دو ماه فاصله دارد و این به این معنی نیست که هم‌اکنون ایران دارای کلاهک هسته‌ای است و یا سیستم تولید آن را دارد.

وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی در خصوص ادامه این مذاکرات، گفت: در قبل و همچنین اخیرا آنچه که ما از آمریکایی‌ها در مجامع عمومی و به علاوه از اروپایی‌ها و حتی روس‌ها می‌شنیدیم این بود که ایران باید سال‌ها نه ماه‌ها از سلاح هسته‌ای دور باشد.

رژیم صهیونیستی همواره مدعی است که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای بوده و در مذاکراتش با گروه ۱+۵ به دنبال فرصتی است تا بتواند این فعالیت‌های خود را گسترش دهد. این در حالی است که ایران تاکید دارد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان هم‌اکنون در حال انجام مذاکرات در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران می باشند که این مذاکرات در نوامبر سال قبل به توافق نخستیه منجر شد.

بر اساس این توافق، ایران متعهد شده است در ازای کاهش بعضی از تحریم‌های اقتصادی غرب، بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق در آورد. دو طرف مذاکره‌کننده توافق کردند که مذاکرات خود را در ۱۳ ماه مه سال جاری در وین پایتخت اتریش از سر گیرند.

طرف‌های مذاکره‌کننده گفته‌اند که توافق جامع نهایی ممکن است تا سه ماه آینده حاصل شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.