ابر جاذب نانویی آلاینده های نفتی

محققان ایرانی موفق به ساخت ابر جاذب نانویی شدند که دیگر برای جمع آوری آلودگی های نفتی به نیروی انسانی نیازی ندارد.

به گزارش خبرنگاردانش های روز باشگاه خبرنگاران:حمل و نقل نفت از طریق دریا همیشه با خطرات و سوانح زیست محیطی همراه بوده است به همین علت کمپانی های نفتی در جهان سخت نیازمند جاذب آلاینده هایی هستند که با توجه به شرایط جدی و عمیق آب، آلاینده  را از سطح دریا جذب کند.

 زمان حرف اول را می زند

در بحث جذب آلاینده ها زمان حرف اول را می زند نکته دوم این است که در هنگام جمع‌آوری آلاینده ها خود جاذب ها آلودگی زیستی ایجاد نکنند.در آمریکا شرکت اکلاهاما تلاش های زیادی برای ساخت چنین ابر جاذب هایی انجام داد اما ناکام ماند.

محققان ایرانی اولین جاذب نانویی بدون نیاز به نیروی انسانی را ساختند

برای اولین بار در جهان نسرین عبداللهی  کارشناس ارشد شیمی آلی و دکتر علیرضا کیاست عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز با تلاشی مستمر این اختراع را به ثبت رساندند.

قابلیت های جاذب نانویی ایرانی

عبداللهی در مصاحبه با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: این جاذب نانویی قابلیت جذب آلودگی ها را از سطح دریا و تبدیل آن به حالت جامد یا نیمه جامد را داراست.

 جاذبی که آلودگی ها را به توده مغناطیسی تبدیل می کند

هنر این ابر جاذب این است که در نهایت آلودگی نفتی را به توده ی مغناطیسی تبدیل می کند .این اختراع به خاطر ایجاد توده مغناطیسی در جهان بدون رقیب است در موارد دیگر زمانی که نفت به صورت نیمه جامد یا جامد در می آید در هنگام جمع آوری مثلاً با تور یا توسط نیروی انسانی خود جاذب آلودگی زیستی ایجاد می کرد.

با اختراع این ابر جاذب و ایجاد حالت  مغناطیسی دیگر به نیروی انسانی نیازی نیست و از طریق کنترل از یک قایق کوچک یا هلیکوپتر می توان با استفاده از میدان مغناطیسی این آلاینده ها را از سطح دریا جمع آوری کرد.

نسرین عبداللهی در پایان افزود: این ابر جاذب حامی کامپوزیت نانویی است و در ساخت اجزا آن از نانو استفاده شده است.

از دیگر مزایای این ابر جاذب می توان به این مورد اشاره کرد که در تولید این محصول تدوین نامه استاندارد نانو در نظر گرفته شده است و خطرات نانویی را در پی ندارد.

شایان ذکر است: تمام مواد اولیه این ابر جاذب از پتروشیمی داخل قابل تامین است و از خروج ارز جلوگیری می کند سود آوری این جاذب میلیارد دلاری است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.