ابزارهای جدید مالی در مسیر ورود به بازار سرمایه

خبرگزاری آریا- ابزارهای جدید برای تامین مالی بخش های مختلف در راه ورود به بازار سرمایه است .
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، سید عباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس با اشاره به طراحی ابزارهای جدید در بازار سرمایه اظهار داشت: از جمله ابزارهای جدیدی که در بازار سرمایه به زودی وارد می شود می توان به اوراق منفعت، استصناع، جعاله، مساقات و مزارعه اشاره کرد .
وی با اشاره به تصویب این اوراق در سازمان بورس و بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مقررات این ابزارها در مرحله نگارش قرار دارد و به زودی وارد بازار سرمایه می شود .
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس با اشاره به اینکه ورود این ابزار به بازار سرمایه خلاها را در این بازار پر می کند تصریح کرد: در حال حاضر برگه های سهامی که در بازار دست به دست می شود تنها برای سرمایه گذاران حرفه ای می تواند مفید باشد و همه سرمایه گذاران را تحت پوشش قرار نمی دهد .
وی با تاکید بر اینکه اوراق مشارکت هم یکی دیگر از ابزارهایی است که در بورس جایگاه خود را پیدا کرده است، تصریح کرد: با این وجود بازار سرمایه نیاز به تنوع بیشتری از ابزارهای مالی دارد .
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس با بیان اینکه اوراق مشارکت چند مشکل دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این است که نمی توان چند اوراق مشارکت را با هم و در یک زمان منتشر کرد .
موسویان با بیان اینکه اوراق مشارکت از نظر نوع و ریسک بازدهی نیازهای بازار سرمایه را پوشش نمی دهد، افزود: بر این اساس در بازار سرمایه نیاز به ابزارهای کوتاه مدتی مثل مرابحه وجود دارد که دارای سود ثابت بوده و در زمان کوتاه سر رسید می شود.

ابزاری برای تامین مالی کشاورزی
وی با بیان اینکه اوراق منفعت با سود ثابت و متغیر منتشر خواهد شد، اظهار داشت: این اوراق مناسب سرمایه گذارانی است که برای میان مدت سرمایه گذاری می کنند .
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس با بیان اینکه اوراق استصناع سود ثابت دارد و برای میان مدت مناسب سرمایه گذاران است، خاطرنشان کرد: اوراق مزارعه و مساقات می توانند به صورت میان مدت برای تامین مالی بخش کشاورزی و زراعی مورد استفاده قرار بگیرند .
وی ورود اوراق جعاله به بازار سرمایه را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: این اوراق هم برای تعمیر و حفظ هتل ها و بیمارستانها مورد استفاده قرار می گیرد .
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.