ابزار تازه تلفن‌همراه برای تشخیص انواع بیماری‌ها

۰۲خردادماه،

 

محققان از ساخت ابزار تازهی برای گوشی‌های هوشمند خبر داده‌اند که از دوربین دیجیتالی و پردازنده داخلی گوشی برای تشخیص و شناسایی مواد آلاینده، پروتئین‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر انواع ملکول‌ها استفاده می‌کند.
 
به گزارش گروه خبرها خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این ابزار شامل حسگرهای زیستی هوشمندی می‌شود که قادر می باشند به عنوان دستیار پزشک عمل کنند و اقداماتی از جمله تشخیص میزان آلایندگی آب‌های زمینی، نحوه شیوع بیماری در مناطق جغرافیایی مختلف و … را انجام دهند.
 
این سیستم قادر است آزمایش‌های پزشکی را به صورت ارزان و خارج از محیط آزمایشگاهی در مدت بسیار کوتاه انجام دهد و نحوه مصرف غذا بین اشخاص و چرخه توزیع غذا بین ان‌ها را نیز بررسی کند.
 
ابزار یاد شده توسط محققان دانشگاه النویز آمریکا در مرکز Urbana-Champaign ساخته شده است و کارشناسان امیدوارند به کمک آن به ساکنان مناطق دور افتاده که امکانات پزشکی و بهداشتی در آن‌ها کم است، کمک کنند.
 
این حسگر هوشمند در اصل یک ابزار جانبی محسوب می‌شود که آن را به تلفن‌همراه متصل می‌کنند. در قلب این ابزار از یک قطعه کریستال فوتونی استفاده شده است. این کریستال فوتونی مانند آیینه عمل می‌کند و پس از تابش نور مخصوص، طول موج‌های دریافت شده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.