ابزار تازه مهندس های ناسا برای محافظت از فضانوردان در برابر تابش‌های کیهانی

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

ابزار تازه مهندس های ناسا برای محافظت از فضانوردان در برابر تابش‌های کیهانی

ابزار جدید مهندسان ناسا برای محافظت از فضانوردان در برابر تابش‌های کیهانی

محققان ناساابزار تازهی برای محافظت از فضانوردان در برابر تابش‌های کیهانی ساخته‌اند که می‌تواند گام رو iبه جلویی در مسافرتهای سرنشین‌دار iبه فضاهای دور باشد.

به گزارش تفسیری راسخون iبه نقل از ایسنا، ناصر برقوتی، دانشمند پروژه‌های ناسا در بخش حفاظت در برابر پرتوهای کیهانی iبه همراه تیمی از دانشمندان iبه ساخت «طیف‌سنج پیشرفته نوترونی»(ANS) پرداخته‌اند که با نظارت بر نوترون‌ها می‌تواند iبه حفاظت از فضانوردان در وقت بررسی مقاصد تازه کمک کند.

پیچیدگی‌های مسافرت iبه فضا و کار در این محیط همیشه iبه چالش‌هایی برای فضانوردان منجر شده و دانشمندان و مهندس های ناسا از وقت اولین گام‌های نیل آرمسترانگ در ۴۳ سال پیش تاکنون در حال کار برای رفع این چالش‌ها بوده‌اند.

یکی از مشکلات پیش‌روی فضانوردان در وقت خارج شدن از جو محافظتی و میدان مغناطیسی زمین، تابش‌های فضایی است و مسافرت iبه نقاط دورتر در منظومه شمسی نیازمند طراحی ابزارهای پیشرفته‌تر برای نظارت و شناسایی این تابش‌ها در خودروها و سکونت‌گاههای فضایی است.

شناسایی نوترونها مشکل است چرا که این ذرات از لحاظ الکتریکی خنثی می باشند و از میان بسیاری از سیستم‌های شناسایی بدون برجا گذاشتن هر گونه ردی، عبور می‌کنند.

ANS از ابزار تازهی استفاده کرده که iبه طور چشمگیری می‌تواند قابلیت اطمینان شناسایی نوترونها را در میدان تابشی ترکیبی موجود در فضای عمیق ارتقا بخشد.

این ابزار تازه از شیوه درگاه و ضبط استفاده می‌کند که سرعت نوترونها را آهسته کرده و سپس آنها در یک ایزوتوپ لیتیوم ثبت می‌کند.

ANS از الیاف شیشه‌ای ویژه حاوی لیتیوم برای جذب نوترون‌های با سرعت آهسته استفاده کرده و یک فلاش کوچک از نور را تولید می‌کند که در فرآیند ضبط نوترون منحصر iبه فرد است.

این ابزار از دستگاه‌های الکترونیکی خاص برای شناسایی و کار بر روی علائم متمایز ضبط نورون iبهره برده که سپس برای تشخیص سطوح تابش پردازش و بررسی می‌شوند.

دانشمندان و مهندس های مرکز پرواز فضایی مارشال ظرف ۱۱ ماه موفق iبه ساخت یک نمونه پیش‌ساخت از این ابزار با همکاری دیگر موسسات ناسا شده‌اند. آنها از منابع رادیواکتیوی و قرار دادن این نمونه در معرض پروتون‌های پر انرژی در تاسیسات دانشگاه ایندیانا برای ارزیابی عملکرد آن استفاده کردند.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.