ابزار تازه یوتیوب: تارکردن چهره ها

به گزارش سه نسل، گفته می شود که این ابزار بیشتر مورد استفاده فعالان حقوق بشر و صلح خواهد بود چرا که برخی شرکت کنندگان در اعتراضات خیابانی ممکن است ترجیح دهند هویتشان ناشناس بمانند.

این ابزار نخستین گام در فراهم کردن امکان “ناشناس ماندن در تصاویر” به شمار می رود و در آینده امکانات دیگری در این زمینه اضافه خواهد شد.

ولی سایت یوتیوب می گوید که تضمینی وجود ندارد که این ابزار در تمام فریم های یک ویدئو به خوبی عمل کند و ممکن است اقدام های احتیاطی دیگری نیز مورد نیاز باشد.

مسئولان سایت یوتیوب که مالکیت آن با شرکت گوگل است در وبلاگ رسمی خود نوشته اند: “این یک تکنولوژی تازه است و بنابراین ممکن است بسته به زاویه فیلمبرداری، نور، موانع فیزیکی و کیفیت ویدئو، در تشخیص چهره ها مشکلاتی پیش آید.”

در این وبلاگ آمده است: “چون، به خصوص، تصاویر مربوط به حقوق بشر، ممکن است خطراتی برای کسانی که فیلمبرداری می کنند و نیز کسانی که این فیلم ها را آپلود می کنند به همراه داشته باشد، باید به راه های دیگری هم برای حفظ خود و کسانی که تصویرشان در فیلم های شما ثبت شده، فکر کنید.”

کاربرانی که می خواهند از این ابزار استفاده کنند، باید نخست فیلم خود را آپلود کنند و سپس یکی از ابزارهای بخش “بهبود تصویر” (Video Enhancement) در این سایت را انتخاب کنند. آنها سپس خواهند توانست پیش نمایشی از فیلم تارشده را قبل از اینکه نسخه نهایی را در دسترس دیگران قرار بدهند، ببینند.

عیب ها و حسن ها

گوگل پیش از این نیز از تکنولوژی مشابهی برای تارکردن چهره ها و شماره پلاک ماشین ها در تصاویر خیابانی نقشه گوگل (Google Map) استفاده کرده است.

با این حال، به دلیل تازه بودن این تکنولوژی، برخی چهره ها در نقاشی ها و تابلوهای خیابانی از جمله تصویر کلنل ساندرز، صاحب فروشگاه های زنجیره ای مرغ سوخاری کنتاکی نیز مات شده بود؛ و این در حالی بود که چهره برخی افراد در خیابان ها تار نمی شد.

با این همه، یک گروه بشردوستانه در لندن از این اقدام یوتیوب استقبال کرده است.

خانم اما دریپر از موسسه پرایوسی اینترنشنال می گوید: “انتشار ویدئوها در اینترنت راه بسیار موثری است برای موسسه های خیریه و ان جی او ها (موسسه های غیردولتی) که بتوانند کارشان را به دنیا نشان بدهند و بتوانند حمایت مردم را جلب کنند. ولی در گذشته، انجام این کار بدون نقض حریم شخصی افراد مشکل بود و گاهی آنها در خطر جدی قرار می گرفتند.”

به گفته او “مشخص شدن هویت افراد در برخی موقعیت ها – از جمله پناهجوها، یا قربانیان تجاوز- ممکن است آنها یا خانواده های آنها را در خطر جانی قرار بدهد.”

خانم دریپر می گوید: “در حالی که برخی کمپانی ها تلاش وسیعی می کنند که سیستم های ‘تشخیص چهره’ دقیق تر و جامع تری را طراحی کنند، دلگرم کننده است که می بینیم یوتیوب قدم هایی در جهت عکس این مسیر بر می دارد.”


جدیدترین مقاله های آی تی و موبایل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.