ابزار نوک تیز را از دسترس بیماران آلزایمر دور کنید

۰۷م آذر ،

مهمترین عامل موفقیت در مراقبت از یک فرد مبتلا به آلزایمر، ساده تر کردن کارها برای تشخیص و انجام آنها است.

به گزارش  گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مسئول واحد سلامت روان، اعتیاد و اجتماعی مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: یکی از مشکلات اساسی اشخاص مبتلا به آلزایمر ، پوشیدن لباس است که باید لباس های فرد به همان ترتیبی که پوشیده می شوند در مقابلشان قرارداده شود. البته از لباس هایی که طرز پوشیدن آنها پیچیده است و دارای دکمه های مخفی با نیمه های چپ وراست است ، اجتناب شود.

رضا دواساز ایرانی ادامه داد: اشخاص مبتلا به آلزایمر برای استفاده از توالت دچار مشکل می شوند که با چسباندن عکس، بر چسب ویا رنگ آمیزی درب توالت، می توان تشخیص آن را برای فرد ساده تر کرد و در صورت لزوم درب توالت را باز گذاشت تا بیمار آنجا را آسان تر پیدا کند.

وی اضافه کرد: باید نوشیدن مایعات در ساعات قبل از خواب را محدود کرد، ولی باید مراقب بود که بیمار در طول روز به میزان کافی مایعات مصرف کند.

دواساز ایرانی افزود: سعی کنید پخت وپز را بصورت مشترک با بیمار انجام دهید اما ابزار نوک تیز را از دسترس فرد دور کنید واز لوازم ایمن تر آشپزی استفاده کنید همچنین غذا را به قطعات کوچک تقسیم کنید و هر بار یک قطعه غذا را در دهان بیمار بگذارید وبه فرد یادآوری کنید که در خوردن غذا شتاب نکند.

مسؤل واحد سلامت روان، اعتیاد و اجتماعی مرکز بهداشت استان خوزستان ضمن بیان مضرات مصرف دخانیات گفت: فرد مبتلا به آلزایمر را باید به ترک دخانیات تشویق کرد اما در صورت مصرف سیگار، باید بر آنها نظارت داشت تا پس از خاتمه آن از خاموش شدن سیگار اطمینان حاصل کنید.

وی با بیان اینکه اشخاص مبتلا به آلزایمر ممکن است گفته و یا عمل خود را چند لحظه بعد فراموش کنند، ادامه داد: این اشخاص سئوالات، جملات و اعمال تکراری انجام می دهند که باید حواس فرد را با نشان دادن منظره ای جالب و یا آوازی خوش پرت کرد. اگر سئوال تکراری بیمار مربوط به مسئله ای است که سبب نگرانی او شده سعی کنید با اطمینان بخشی و مهربانی، دلهره ی او را کاهش دهید.

رضا دواساز ایرانی با بیان شیوه برخورد با اشخاص آلزایمری در زمان پر خاشگری اظهار داشت: ابتدا باید سبب خشمناک شدن فرد را جویا شد و سپس کوشش شود که توجه بیمار را به سوی فعالیتی آرام بخش جلب کرد. البته فرد مراقب باید آرامش خود را حفظ کرد واز خود ترس نشان ندهد.

وی تصریح کرد: اشخاص مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است به یاد نیاورند که اموال واشیاء خود را کجا گذاشته اند وبرخی ممکن است نزدیکان را به برداشتن آنها متهم کنند، که در صورت امکان ابتدا باید وسایل گمشده آنها را جایگزین کرد و همچپنین در این حال باید سطل زباله را قبل از تخلیه آن جستجو کرد و به احساسات بیمار با آرامش پاسخ گفت و نباید در برابر او حالت تدافعی گرفت./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.