ابلاغ دستورالعمل تأسیس و بهره برداری از مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب معتادان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر صابری‌زفرقندی با بیان این مطلب گفت: براساس آیین‌نامه ذیل ماده ۱۵ قانون مبارزه با موادمخدر که به تصویب ستاد مبارزه با موادمخدر رسیده است، عنوان‌های مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب معتادان تعریف شده است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد افزود: مرکز درمان سرپایی، مراکز درمان اقامتی، مرکز درمان بستری، مرکز درمان با داروهای آگونیست و مرکز کاهش آسیب از جمله مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب معتادان هستند.

صابری تصریح کرد: با ابلاغ دستورالعمل نحوه تأسیس، مدیریت و بهره‌برداری از مراکز فوق که پس از تدوین به تأیید نهایی کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد رسیده است، از این پس معتادان مکلف خواهند بود تا با مراجعه داوطلبانه به یکی از مراکز مذکور و حسب تشخیص تیم درمانگر با یکی از روشهای درمانی متناسب که مبتنی بر شواهد علمی بوده و توسط افراد کارآمد و متخصص ارائه خواهد شد، نسبت به درمان خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در این دستورالعمل سعی شده است تا شفاف‌سازی در مورد عملکرد مراکز صورت گیرد، اظهار کرد: با تعریف مراکز مجاز که باید استانداردهای لازم را برای درمان معتادین اعم از استاندارد فضای فیزیکی و از آن مهمتر استانداردهای نیروی تخصصی داشته باشند، مراجع ذی‌ربط با مراکز غیرمجاز قاطعانه برخورد خواهند کرد.

این مقام مسوول در ستاد بیان کرد: مشکل امروز حوزه درمان بیش از آنکه، متوجه کمبود مراکز باشد ناشی از به هم ریخته‌گی و بی‌سامانی مراکز موجود است که نه تنها کمکی به درمان افراد نخواهند کرد، بلکه عاملی برای مزمن شدن بیماری اعتیاد و ایجاد صدمات جدی و گاهاً غیرقابل جبران جسمی و روحی به مراجعین و خانواده‌ها نیز است.

صابری ادامه داد: با ابلاغ این دستورالعمل از طریق دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر انتظار می¬رود که دستگاه¬های مسئول با تمام تلاش بر حسن اجرای آن نظارت کامل داشته باشند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد بر چیده شدن و یا ارتقاء مراکز غیرمجاز و غیراستاندارد به مراکز مجاز و استاندارد باشیم.

وی یادآور شد: پروتکل درمان که شامل نحوه اقدامات درمانی در هر مرکز است نیز به زودی از تایید کمیته درمان ستاد خواهد گذشت و ابلاغ خواهد شد تا ابلاغ پروتکل های جدید، پروتکل های ابلاغی قبلی از طرف وزارت بهداشت معتبر و قابلیت اجرا دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.