ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت

از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت

ایران > رهبری– نرخ رشد جمعیت در ایران براساس گزارش مرکز آمار، بانک جهانی و سازمان ملل در سال‌های اخیر بین ۱.۳ تا ۱.۳۵ گزارش شده و نرخ باروری هم بر همین اساس ۱.۷ است.

نرخ باروری، میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی‌اش به دنیا می‌آورد؛ یعنی به‌طور متوسط هر زن ایرانی در طول زندگی‌اش کمتر از ۲فرزند به دنیا می‌آورد. کاهش نرخ باروری در کشور به‌گونه‌ای است که هم‌اکنون بیشترین نرخ کاهش جمعیت در منطقه مربوط به ایران است و اعلام شده که ایران سریع‌ترین افت نرخ باروری در تاریخ بشر را دارد. گزارش مؤسسه‌ بین‌المللی اینترپرایز نشان می‌دهد که باروری در ایران به شکل حیرت‌آوری در طول ۳۰سال قبل ۷۰درصد کاهش داشته است و یکی از سریع‌ترین افت باروری‌هایی که تا‌کنون در تاریخ بشر ثبت شده متعلق به ایران است.

در سال۸۰ نرخ باروری در ایران به ۲تولد به ازای هر زن رسید که این میزان تولد توان لازم برای جایگزینی جمعیت را نداشت، بنابراین نرخ رشد جمعیت با کاهش روبه‌رو شد. گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۲نسبت به کاهش جمعیت ایران اخطار داده و اعلام کرده بود که در این شرایط ممکن است تا پایان قرن کنونی میلادی یعنی سال ۱۴۸۰خورشیدی، جمعیت ایران به ۵۰درصد میزان کنونی یعنی به چیزی در حدود ۳۸میلیون و پانصد هزار نفر کاهش پیدا کند؛ یعنی بازگشت جمعیت به رقمی که در سال نخست جنگ تحمیلی وجود داشت.

کاهش بعد خانوار، بالارفتن سن ازدواج، افزایش سالمندان و کاهش جوانان نشانه‌هایی بود که در سرشماری سال۹۰ کاهش شدید رشد جمعیت را به رخ می‌کشید و برپایه این نشانه‌ها دولت می‌بایست برای کنترل این عوارض برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کند. همچنین با آهنگ کنونی رشد جمعیت، حداکثر جمعیت ایران در دهه دوم قرن پانزدهم خورشیدی، یعنی بین سال‌های ۱۴۱۰تا ۱۴۲۰، به ۸۵ میلیون نفر می‌رسد و بعد از آن کاهش جمعیت آغاز خواهد شد.

بر همین اساس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی جمعیت را که براساس بند یک اصل ۱۱۰قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

متن ابلاغیه رهبر انقلاب به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملّی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به‌عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های قبل، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ می‌گردد. با درنظرداشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.
سیدعلی خامنه‌ای
۳۰/اردیبهشت/

نمودار


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.