ابلاغ قانون عضویت ایران در فدراسیون بین المللى اتحادیه زنبورداران از سوی رئیس جمهور

رئیس جمهور، قانون عضویت ایران در فدراسیون بین المللى اتحادیه زنبورداران را ابلاغ کرد.

به گزارش ایانا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت، قانون عضویت ایران در فدراسیون بین المللى اتحادیه زنبورداران که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

اپیموندیا نام فدراسیون بین المللى اتحادیه های زنبورداران و سایر سازمانهای فعال در بخش پرورش زنبور عسل است. فدراسیون به موجب قطعنامه های مصوب سیزدهمین همایش بین المللی پرورش زنبور عسل در سال ۱۳۴۹ میلادی(۱۳۲۸ هجری شمسی) در آمستردام تاسیس شد و جانشین دبیرخانه همایش بین المللی زنبورداران که در سال ۱۸۹۵ میلادی(۱۲۷۴ هجری شمسی) تشکیل شد، است. آپیموندیا سازمانی با مدت نامحدود است. مقر آپیموندیا در شهر رم در ایتالیا است. هر گونه جابه جایی محل استقرار مقر منوط به تصویب مجمع عمومی خواهد بود.

اهداف

ارتقای رشد علمی، فنی، بوم شناختی، اجتماعی و اقتصادی پرورش زنبور عسل در تمام کشورها و ارتقای سطح همکاری بین انجمنهای زنبورداران، مجامع و شخصیتهای علمی درگیر در حوزه پرورش زنبور عسل در سراسر جهان از جمله اهداف تاسیس آپیموندیا است.

همچنین کمک به اجرای طرحهای ابتکاری که می توانند در بهبود و پیشرفت پرورش زنبور عسل به عنوان یک حرفه ایفای نقش کنند و همچنین ارائه خدمات به منظور حفظ سودآوری فرآورده ها از دیگر اهداف تاسیس آپیموندیا محسوب می شود.

اعضای آپیموندیا

اعضای اصلی می توانند هر انجمن یا سازمان هر کشوری باشند که برای تامین منافع زنبورداران و پرورش زنبور عسل در راستای اهداف آپیموندیا فعالیت می کنند و خواهان آن هستند که یکی از اعضای آن باشند. همچنین آپیموندیا دارای اعضای وابسته و مستقل نیز هست.

حقوق اعضاء

تمام اعضاء از حق دریافت اطلاعات و اطلاعیه های صادره توسط آپیموندیا که در اخبار یا سایر نشریات فدراسیون چاپ و منتشر می شود، برخوردار هستند. تمام اعضایی که واجد رای دادن هستند از این حق برخوردارند تا اشخاص موردنظر خود را برای تصدی پستهای بلاتصدی آپیموندیا نامزد کنند. تمام اعضاء محق خواهند بود تا سخنرانی ها و مقالات را برای چاپ در همایشها، محافل علمی و نشریات تسلیم کمیسیونهای ذی ربط کنند. انتخاب و هر گونه تصمیم گیری به وسیله کمیسیونها انجام خواهد شد و تصمیمات آنها لازم الاجراء و الزام آور است. تمام اعضاء و نمایندگان آنها از حق حضور و شرکت در همایشها، محافل علمی و سایر رویدادهایی که توسط آپیموندیا و با هزینه پایین سازماندهی می شوند، برخوردار هستند.

وظایف اعضاء

عضویت در آپیموندیا، تمام اعضاء را متعهد می سازد تا بر اساس اساسنامه، مقررات فدراسیون، آیین نامه ها، رهنمودها و قطعنامه های مصوب آپیموندیا و ارکان آن را رعایت کنند. از ارائه هرگونه طرح ابتکاری مغایر با اهداف آپیموندیا و قطعنامه های مصوب ارکان آن خودداری کنند. تمام اعضاء ملزم خواهند بود تا حق عضویت سالیانه ای را که توسط مجمع عمومی تعیین می شود، ظرف سه ماه اول سال پرداخت کنند.

ارکان فدراسیون

ارکان آپیموندیا شامل؛ مجمع عمومی، هیئت مدیره، شورای اجرایی و کمیسیونهای دائمی هفتگانه است.

همایشهای بین المللی

همایشهای آپیموندیا معمولاً به صورت دو سالانه برگزار می شود. سازماندهی و اجرای این همایشها بر عهده آپیموندیا و عضو وابسته کشوری است که این همایش در نظر است. طبق تصمیمات مجمع عمومی در آن برگزار می شود. در ارتباط با نحوه درخواست برگزاری همایش آپیموندیا، رهنمودهایی در آیین نامه های آپیموندیا ارائه شده است. بر اساس آیین نامه های آپیموندیا و موافقتنامه، رعایت دستورالعملهای شورای اجرایی از سوی برنامه ریز ذی ربط الزامی خواهد بود.

بودجه و مدیریت

جلسه بازنگری مسائل مالی آپیموندیا باید به صورت سالیانه برگزار شود و گزارش مالی به صورت دو سالانه به استماع مجمع عمومی برسد.

تغییر در اساسنامه آپیموندیا

هیئت مدیره، شورای اجرایی و اعضای واجد حق رای می توانند درخواست تغییر اساسنامه را تسلیم کنند. این درخواستها باید شش ماه قبل از مجمع عمومی توسط رئیس یا دبیرکل دریافت شوند. دبیرکل ملزم خواهد بود تا این درخواستها را حداقل دو ماه قبل از مجمع عمومی، در اختیار اعضای واجد حق رای دهد. تغییر در اساسنامه فدراسیون، مستلزم رای اکثریت دو سوم اعضای حاضر است.

آیین نامه

آیین نامه، وظایف داخلی آپیموندیا و ارکان آن، رابطه حقوقی با اعضای آن، حق عضویتها، اجرای موضوعات تجاری، برگزاری همایشها و محافل علمی، پرداختها و فهرستهای قیمت، رابطه آپیموندیا با سازمانها و موسسات وابسته و انجمنهای دائمی را تنظیم می کند. هیئت مدیره، شورای اجرایی و اعضای واجد حق رای می توانند درخواست تغییر آیین نامه ها را تسلیم کنند.

انحلال

در صورت انحلال فدراسیون، مجمع عمومی ملزم خواهد بود تا با رای اکثریت دو سوم تمام اعضای خود درباره انتقال دارایی ها به نفع یک یا چند سازمان بین المللی که آپیموندیا با آنها ارتباط کاری دارد و قادر به انجام فعالیتهای در راستای تامین منافع پرورش زنبور عسل در سطح جهانی هستند، تصمیم گیری کند. در صورتی که مجمع عمومی تصمیم به انحلال بگیرد، در آن صورت مجمع عمومی برای تعیین دریافت کننده و مدیر تصفیه و ضوابط و شرایط تصفیه مبادرت می کند.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.