ابهام بانک مرکزی برطرف شد

معاون گردشگری از رفع ابهام برای بانک مرکزی در خصوص مهلت دادن به فعالان گردشگری برای بازپرداخت اقساط بانکی تا پایان سال ۱۳۹۹، خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، از زمان تصویب بسته دوم حمایت صنعت گردشگری در ستاد ملی مقابله با کرونا، بانک مرکزی دو مرتبه امهال اقساط تسهیلات فعالان گردشگری را به بانک‌ها ابلاغ کرده است، با این حال ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ از ابهام نماینده بانک مرکزی در جلسه کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا که دوشنبه (سوم آذرماه) برگزار شد، سخن گفته است.

با وجود بخشنامه‌های معاون اقتصادی رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی درباره امهال اقساط تسهیلات بانکی فعالان گردشگری تا پایان سال ۱۳۹۹، همچنان بسیاری از بانک‌ها از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا خودداری کرده و حتی وجود چنین دستوری را انکار می‌کنند و اقساط بانکی فعالان گردشگری را مشمول جریمه کرده‌اند.

معاون گردشگری گفت: این دغدغه به اضافه همکاری نکردن وزارت نیرو، سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی در اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا، در جلسه کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا مطرح و ابهام نماینده بانک مرکزی نیز رفع شد. قرار است بانک مرکزی موضوع امهال اقساط تسهیلات دریافتی فعالان گردشگری را به مدیران عامل بانک‌ها و شعبه‌های آن‌ها در استان‌ها دوباره و سریع ابلاغ کند. بنابراین دیگر لازم نیست فعالان گردشگری برای پرداخت اقساط به بانک‌ها مراجعه کنند.

تیموری همچنین با بیان این‌که ثبت نام گروه دوم مشمولان وام جدید کرونا که قرار بود از روز دوشنبه، سوم آذرماه آغاز شود، به تاخیر افتاده است، توضیح داد: گروه دوم که قبلا برای دریافت تسهیلات اول (از ۶ تا ۱۶ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد) اقدام کرده بودند به دلیل آماده نشدن زیرساخت در سامانه کارا، امکان ثبت درخواست برای دریافت مابه‌التفاوت وام جدید را ندارند. وزارت کار اعلام کرده است به دلیل تعطیلی‌ها و محدودیت تعداد پرسنل زیرساخت سامانه کارا برای ثبت نام گروه دوم فعلا آماده نشده است.

او اضافه کرد: البته جای نگرانی نیست، چون تا پایان آذرماه برای ثبت نام وام کرونا (به ملبغ ۱۶ تا ۹۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد) فرصت داریم. از فعالان گردشگری در گروه دوم تقاضا دارم در روزهای آینده به سامانه کارا مراجعه نکنند.

ثبت‌نام وام جدید کرونا ویژه بخش گردشگری از ۲۹ آبان‌ماه آغاز شده است. این تسهیلات مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا است که به تمام کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره باید اختصاص یابد. مبلغ تسهیلات قبلی که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده بود از ۶ تا ۱۶ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد در ازای حفظ هر شغل بود. بسیاری از فعالان گردشگری از وام اول به دلیل مبلغ اندک و نرخ بهره نامتناسب با رقم تسهیلات، استفاده نکردند.  برخی هم به دلیل نداشتن بیمه و ثبت نشدن اطلاعات درست در سامانه وزارت کار، موفق به دریافت آن تسهیلات نشدند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده تسهیلات دوم که هفتم مهرماه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دریافت کرده است به ۱۴ رسته شغلی در گردشگری اختصاص می‌یابد.

مبلغ درنظر گرفته‌شده در بسته حمایتی دوم از ۱۶ تا ۹۰۰ میلیون تومان است که نرخ سود آن نیز ۱۲ درصد تعیین شده است. ستاد ملی کرونا تصوب کرده است که بازپرداخت این تسهیلات پس از شش ماه تنفس و از سال ۱۴۰۰ آغاز شود. همچنین اقساط تسهیلات بسته حمایتی اول نیز تا پایان سال امهال شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.