ابهری خبرداد: وجود ۶۰ درصد خانه‌های مجردی پایتخت در بافت‌های فرسوده

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

www.BanaNews.irیک پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه ۶۰ درصد خانه‌های مجردی شهر تهران در بافت‌های فرسوده قرار دارند، گفت: بیش از ۶۰ درصد این خانه‌ها در اختیار اشخاص مجردی می باشند که از این خانه‌ها برای اهداف ناهنجار خود استفاده می‌کنند.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پژوهشی که در مورد وجود خانه‌های مجردی در سطح شهر تهران انجام شده است، اظهار کرد: از بین ۴۳۶۰ خانه بررسی شده، اغلب ساکنین این گونه خانه‌ها مجرد و مبتلا به اعتیاد بوده‌اند که از خانه‌های خود به منظور خرید و فروش مواد مخدر، داروهای غیرمجاز و یا توزیع اقلام غیرقانونی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد از اشخاص ساکن این خانه‌ها در تهران متولد نشده‌اند، عنوان کرد: این اشخاص از دیگر شهرهای کشور به تهران مهاجرت کرده و از خانه‌های مجردی استفاده می‌کنند.

این پژوهشگر و متخصص علوم اجتماعی از نگاه آسیب‌شناسی، بافت‌های فرسوده را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول اماکن کاملا تخریب شده‌ای می باشند که در انتظار ساخت و ساز و یا برنامه‌های عمرانی‌اند.

ابهری ادامه داد: دسته دوم، اماکن نیمه مخروبه‌ای می باشند که به سبب خروج ساکنان و نداشتن نظارت کم کم تخریب شده و به صورت مخروبه درآمده‌اند که این خانه‌ها به مرکزی برای تجمع معتادان و اشخاص دارای رفتارهای پرخطر اجتماعی تبدیل شده‌اند.

به گفته وی، اماکن نیمه مخروبه محلی برای خرید و فروش و مصرف مواد مخدر، جایگاهی برای تجمع قمار بازان و اشخاص بی‌خانمان می باشند.

این آسیب شناس اجتماعی دسته سوم را اماکنی دانست که در عرف به ساختمان‌های کلنگی معروفند و عمر آنها به بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال می‌رسد که این گونه خانه‌ها به سبب کمبود بودجه و یا مسائل دیگر تکلیفشان مشخص نیست.

ابهری بافت‌های فرسوده در شهرها را بستری مناسب برای ایجاد و گسترش انواع آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: در تهران نیز با توجه به شرایط ویژه و خاص این کلانشهر، بافت‌های فرسوده بستر تولید و گسترش انواع ناهنجاری رفتاری و اجتماعی است.

وی افزود: شمال‌غرب، جنوب شرق و جنوب‌غربی تهران و محلاتی همانند هرندی (دروازه غار)، خیابان سیروس، مولوی، مروی، محله کبریت سازی و سی متری جی از جمله نقاطی است که در این سه دسته قرار دارند.

ابهری با تاکید بر اینکه خطر سرایت و گسترش آسیب‌های اجتماعی به مراکز شهر و محلات مجاور آن وجود دارد، پیشنهاد کرد: دولت با حمایت از شهرداری و نهادهای متولی نسبت به تعیین تکلیف قطعی این سه دسته اماکن اقدام کند، چرا که اطفال، نوجوانان، جوانان و سایر عابرین در بسیاری اوقات شاهد مناظر ناهنجار و ناخوشایند می باشند که قطعا آثار نامطلوبی بر آنها خواهد داشت.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.