ابوترابی فرد: باید اراده کشور بر دستیابی به قدرت برترمنطقه متمرکز شود

حجت الاسلام ‘محمد حسن ابوترابی فرد’ روز پنجشنبه در همایش ‘بهبود محیط کب و کار لازمه تحقق تولید ملی ‘ در مشهد افزود : در سال های گذشته در عرصه اقتصاد به طور عام و در بخش صنعت به طور خاص دارای یک نقشه راه تعریف شده، نبوده ایم.

وی توضیح داد : ما اگر امروز به عنوان یک قدرت دفاعی برتر و مطرح در عرصه پر رقابت جهان مطرح هستیم و نظام جمهوری اسلامی مفتخر است که مرزهای ناامن ۳۰ سال گذشته را به یکی از امن ترین و مطمئن ترین مرزهای جهان تبدیل کرده از آن جهت است که به برکت دفاع مقدس از یک مهندسی امنیتی و دفاعی قابل قبول برخوردار شده ایم.

وی گفت : در عرصه علمی هم اگر امروز به جایگاه فاخری دست یافته ایم ، بدون نقشه راه به طور قطع به دست نمی آمد.

وی بیان کرد : در این میان ما در عرصه اقتصاد و صنعت دارای یک نقشه راه تعریف شده نبوده ایم و لذا در حوزه هایی سرمایه گذاری کردیم که به لحاظ مزیت قابل مقایسه با سایر حوزه ها نبوده است.

وی اظهار داشت : در این شرایط در برخی حوزه ها به طور پراکنده سرمایه گذاری هایی کردیم و از تمرکز سرمایه و افزایش بهره وری فاصله گرفتیم .

این نماینده مجلس بیان کرد : با این وضعیت باید در کوتاهترین زمان ممکن نقشه راه خود را در این حوزه با توجه به تجارب حاصل تدوین کرد و بر مبنای آن عمل کنیم.

وی گفت : خوشبختانه زیرساخت های لازم برای حرکتی که تعریف می کنیم در طول سه دهه بعد از انقلاب آماده شده و مجموعه دولتمردان و دست اندرکاران عرصه مدیریت کشور با چالش های عرصه اقتصاد و راهکارهای برون رفت آن آشنا هستند.

وی اظهارداشت : این در حالی است که همه بر آن هم اجماع دارند اما عوامل مختلفی چون روزمرگی و نابسامانی های فرهنگی ما را از یک کار اصولی در این زمینه باز داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد : دهه چهارم انقلاب را به یک دهه اقتصادی ایران تبدیل کنیم که منجر به تحولی ارزشمند در این زمینه شود.

وی توضیح داد : اگر وجود یک نظام سیاسی مستقل و مقتدر را مهم ترین رکن حرکت بدانیم امروز ما از یک نظام سیاسی مقتدر برخورداریم در کنار آن سرمایه های اقتصادی و سرمایه نیروی انسانی متخصص و عالم هم داریم چنانکه در سه دهه زمینه توسعه علمی کشور و تربیت نیروی انسانی عالم و متخصص در همه حوزه های مورد نیاز فراهم شده است.

وی گفت : در کنار همه اینها وجود ذخایر عظیم و موقعیت جغرافیایی خاص کشور می توانیم با عزم و حرکتی جهادی در آینده ای نزدیک از چین و ژاپن هم سبقت بگیریم.

وی با اینکه ما در جالش های جدی با نظام سلطه راه خود را باز می کنیم و در این میان باید به یک قدرت اقتصادی مطمئن در منطقه تبدیل شویم تا دشمن نتواند ما را تهدید کند.

وی با بیان اینکه در این سال ها ما در حرکت اقتصادی خود بیش از آنکه به تولید ثروت عمومی بپردازیم به ارتقا و افزایش رفاه عمومی پرداختیم در حالی که تولید ثروت مقدمه افزایش رفاه است ، افزود : در این مدت ما در حوزه مدیریت بنگاه های اقتصادی خوب عمل نکردیم و به جای حوزه های دارای مزیت اقتصادی به سراغ بخش هایی رفتیم که فاقد این مزیت ها بود.

حجت الاسلام ابوترابی اظهار داشت : در این میان همه مشکلات و مسائل نظام اقتصادی ما به مسوولان و مباحث سیاسی بر نمی گردد و عواملی چون پایین بودن میزان بهره های بانکی از جمله مسائل این حوزه است که موجب می شود تسهیلات در اختیار یک بنگاه اقتصادی هوشمند و توانا قرار نگیرد.

وی بیان کرد : در این میان بخش خصوصی نیز باید نقشه راه خود را فعالانه بدون نگاه به دولت و مجلس تعیین کند در عین آنکه دولت و مجلس هم در این زمینه مسوول هستند و باید حمایت و هدایت کنند.

۲۷۱۳/۶۵۹/۳۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۶۶۴۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.