اتاق فکر و پژوهش در مدارس ابتدایی راه اندازی می شود

‘محمدحسین ترابی زاده’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در این اتاق ها، تحقیقات و پژوهش های دانش آموزان این دوره بررسی شده و این کارها در قالب یک واحد درسی به مجموع درس های دوره ابتدایی افزوده می شود.

در سال تحصیلی آینده شش میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز در پایه های اول تا پنجم و بیش از یک میلیون دانش آموز در پایه ششم دوره ابتدایی تحصیل خواهند کرد.

وی بااشاره به اینکه فضای مدارس ابتدایی با توجه به راه اندازی این اتاق ها تغییر خواهد کرد، افزود: متناسب با افزایش شمار دانش آموزان در دوره ابتدایی و اضافه شدن پایه ششم ابتدایی به این مقطع تحصیلی نیز در فضای آموزشی مدارس ابتدایی تجدید نظر صورت می گیرد.

ترابی زاده با بیان اینکه فعالیت مطالعاتی برای این نیازسنجی و اجرای این سند صورت گرفته است، گفت: پیش نویس معیارهای فضای آموزشی مدارس مقطع ابتدایی به پایان رسیده و در مرحله اظهار نظر از مدیران آموزش و پرورش قرار دارد.

ترابی زاده در پاسخ به این سووال که آیا افزوده شدن این فضا شامل مدارس قدیمی نیز می شود، گفت: در زمان حاضر مدارس و پروژه های جدید در اولویت است و در صورتی که در مدارس قدیم فضایی وجود نداشته باشد این فضا تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سال های تحصیلی آینده بخش عمرانی مقاطع راهنمایی و متوسطه در دستور کار قرار می گیرد، افزود: در راستای اجرای سند تحول آموزش و پرورش کلاس های درس مقطع ابتدایی توسعه یافته و مدارس ۱۰ کلاسه نیز به ۱۲ کلاسه افزایش خواهد یافت.

ترابی زاده با اشاره به تشکیل ستادی متشکل از مدیران آموزش و پرورش و مدیران نوسازی مدارس استان ها در راستای اجرای طرح های سند آموزش و پرورش، گفت: در این ستاد کمبودها شناسایی و ارزیابی شده و مناسب با نیاز به پیش بینی فضا می پردازیم که در این راستا ممکن است برخی از فضاهای آموزشی قدیمی با احداث کلاس های جدید توسعه یا تغییر کاربری یابند.

وی با اشاره به اینکه براساس این سند وظایف مختلفی برای بخش های مختلف آموزش و پرورش ترسیم شده است، گفت: آنچه مربوط به فضاهای آموزشی می شود احصا شده و ۱۳ وظیفه به بخش عمرانی آموزش و پرورش واگذار شده است.

ترابی زاده رفع کمبود های واحدهای آموزشی از نظر کتابخانه، کارگاه و آزمایشگاه را از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و گفت: در این سند به متناسب سازی فضای آموزشی با توجه به تفاوت های جنسیتی دانش آموزان اشاره شده است.

ترابی زاده افزود: اهتمام به طراحی، ساخت و تجهیز مناسب نمازخانه، کتابخانه، آزمایشگاه، فضای سبز و ورزشی مدارس نیز در این سند تاکید شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر الزامات مطرح شده در این سند طراحی و ایجاد فضای آموزشی و استقرار نظام مکان یابی مدارس براساس آمایش سرزمین است.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۳۲۳۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.