اتاق مبادلات ارزی پیش مرگ بورس ارز شد

با توجه به اینکه از ابتدا مشخص بود که هیچگاه تشکیلاتی تحت نام بورس ارز درجهت تنظیم و ساماندهی بازار ارز راه اندازی نخواهد شد، لذا به منظور خلاصی از بار سنگین قولها و امیدهایی که به فعالان اقتصادی داده شده بود، سالن به اتاق تقلیل داده و اتاق مبادلات ارزی پیش مرگ بورس ارز شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محمدرضا سبزعلیپور – رئیس مرکز تجارت جهانی ایران، که روز گذشته در نشستی” تحت عنوان تجارت جهانی و نقش مشکلات پولی و بانکی بر روند فعالیتهای بخشهای دولتی و خصوصی” سخن می‌گفت، در واکنش به راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی گفت: جدای از تحریمهای اعمال شده خارجی جهت محدود کردن مبادلات ارزی فعالان اقتصادی، متأسفانه چند ماه است که نابسامانی بر بازار سکه و ارز حاکم شده که افزایش نرخ ارزهای رایج را به ارمغان آورده است. همین امر تعجب همگان را برانگیخته و سؤالات زیادی را در اذهان به وجود آورده که چرا بانک مرکزی و وزیر اقتصاد طی این مدت اقدام خاصی را برای تنظیم و ساماندهی بازار ارز انجام نداده‌اند.

وی افزود: اواخر سال گذشته، دلار ۱۱۰۰ تومانی بازار آزاد به بیش از ۲۰۰۰ تومان افزایش و پس از مدتی به بهانه تعدیل و تثبیت نرخ ارز، نرخ ارز مرجع از ۱۰۳۰ تومان به ۱۲۲۶ تومان افزایش یافت، اما متأسفانه پس از گذشت حدود شش ماه مشاهده می‌کنیم که کمتر دلاری با نرخ ۱۲۲۶ در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار گرفته، ضمن این که آرام آرام با اتخاذ تصمیمات جدید زمینه افزایش مجدد نرخ ارز فراهم شده و دو هفته قبل ارز ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومانی بازار آزاد را به بیش از ۲۵۰۰ تومان افزایش یافت.

علیپور تصریح کرد: اخیرا موضوع تازه ای تحت عنوان راه اندازی بورس ارز تحت نام ساماندهی بازار ارز مطرح شد که طرحی نوظهور بـود که نمونه آن را در هیچ جای دنیا نمی‌توان یافت. اصلاً معلوم نیست سایر کشورهای جهان بدون داشتن چنین بورسی چگونه بازار ارز خود را سر و سامان داده و نظم و انضباط را بر آن حاکم کرده‌اند، اما راجع به بورس ارز لازم بذکر است که نه تنها هیچ سودی برای بازار سرمایه کشور و نفعی به حال فعالان اقتصادی نداشت، بلکه موانع و مشکلات متعددی را هم ایجاد می‌کرد که کار را از این هم بدتر می‌کرد.

رئیس مرکز جامع صادراتی ایران اظهار داشت: هرچند از ابتدا مشخص بود که هیچگاه تشکیلاتی تحت عنوان بورس ارز در جهت تنظیم و ساماندهی بازار ارز راه اندازی نخواهد شد، زیرا پشت پرده این بحث تنها چیزی که پیگیری می‌شد، پیدا کردن راهکاری جهت افزایش نرخ ارز بود، لذا در طرحی جدید سالن را به اتاق تقلیل داده و مجموعه‌ای تحت عنوان اتاق مبادلات ارزی بعنوان پیش مرگ بورس ارز راه اندازی شد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: یعنی اگر دلار در بازار آزاد۲۵۰۰ تومان باشد، به ازای هر۱۰ هزار دلار فقط ۵۰۰ هزار تومان تخفیف داده می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.