“اتان” گازی بدون رنگ/ اتان ماده ای ارزشمند و خوراک مناسب پتروشیمی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

اتان ترکیب شیمیایی و بدون رنگ است و یک نوع گاز طبیعی که با پالایش آن اتیلن بدست می آید.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اتان (Ethane)‏ یک ترکیب شیمیایی با فرمول C2H6 است که در گروه هیدروکربنی آلکان‌ها قرار می‌گیرد و دو کربنه است در شرایط STP گازی بدون رنگ است.

براساس این گزارش ممتاز به نقل از: این گاز در گاز طبیعی وجود دارد و با پالایش آن اتیلن (اتن) بدست می‌آید. اولین بار در سال ۱۸۳۴ توسط مایکل فارادی از طریق الکترولیز پتاسیم استات بدست آمد بنابراین اتان یکی از هیدروکربن‌های خانواده آلکان یا پارافین است که در شرایط عادی یک هیدروکربن گازی شکل، بی‌رنگ و بی‌بو است.

ساختمان اتان

اتان، C2H6، از نظر اندازه بعد از متان است. اگر اتمهای این مولکول را بر اساس قاعده یک پیوند (یک زوج الکترون) برای هر هیدروژن و چهار پیوند (چهار زوج الکترون) برای هر کربن با پیوندهای کووالانسی‌ها به هم متصل کنیم، ساختمان زیر حاصل می‌شود.

هر کربن به سه هیدروژن و یک کربن دیگر متصل است.

از آنجا که هر اتم کربن به چهار اتم دیگر متصل شده است، اوربیتال های پیوندی آن (اوربیتال sp3) به سمت گوشه‌های یک چهاروجهی هدایت می‌شوند. همچون در متان، پیوندهای کربن _ هیدروژن از همپوشانی اوربیتال‌های sp3 با اوربیتال های s هیدروژن نتیجه می‌شوند. پیوند کربن کربن از همپوشانی دو اوربیتال sp3 حاصل می‌گردد.

پیوند‌های کربن هیدروژن و کربن کربن دارای توزیع الکترونی یکسان می باشند و به شکل یک استوانه متقارن در حول خطی که هسته اتمها را به هم متصل می‌کنند می‌باشد. ، به سبب این تشابه شکلی، پیوندها با همان نام پیوند (پیوند سیگما) خوانده می‌شوند.

بنابراین زوایای پیوند و طول پیوندهای کربن هیدروژن در اتان بایستی بسیار شبیه متان یعنی به ترتیب در حدود و باشد. پراش الکترونی و مطالعات طیف سنجی این ساختان را از هر جهت تائید می کند و این اندازه‌ها را برای هر مولکول به دست می‌دهد. زاویه پیوندها و طول CH، طول C-C، . مطالعات مشابه نشان داده است که این مقادیر، با جزئی اختلاف، تقریباً از ویژگی‌های پیوند کربن هیدروژن و کربن کربن آلکانها است.

اتان ماده ای ارزشمند و خوراک مناسب جهت پتروشیمی و تبدیل ان به ماده‌ای با ارزش اتیلن و پلی اتیلن دارار چگالی ۵٫۰ است. همچنین ارزش حرارتی این گاز به ازای هر متر مکعب ۲۰۰٫۲۲ کیلو کالری است اگر این گاز در مکانهای نزدیک به سطح زمین نشت کند در نقاط گود جمع می شود و کانون خطرناکی را برای انقجار فراهم می سازد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.