اتباع افغان به صورت قانونی به ایران سفر کنند

صالحی:

ایران > سیاست‌خارجی– در دیدار عبدالسلام عظیمی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی افغانستان با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله روابط کنسولی مورد بررسی قرار گرفت.

صالحی در این دیدار با اشاره به تاریخ و فرهنگ مشترک میان ایران و افغانستان، دو کشور را شاخه‌های یک درخت با ریشه مشترک دانست و حضور افغان‌ها در ایران را عاملی برای تقویت روابط بین دو کشور و دو ملت خواند.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان وجود مرزهای مشترک میان دو کشور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه امنیت دو کشور به هم گره خورده است بر اراده مثبت مقامات دو کشور در حفظ این روابط و امنیت تأکید کرد.

صالحی ضمن توجه به ضرورت و اهمیت حفظ امنیت دو کشور و اشاره به بعضی حوادث در مرزهای دو کشور، راه جلوگیری از تکرار این حوادث را قطع ورود غیر قانونی به ایران و در کنار آن قانونمند کردن تردد شهروندان افغانستان به کشورمان دانست.

وی صدور گذرنامه از سوی دولت افغانستان برای اتباع این کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز با ارائه روادید و اجرایی کردن طرح ساماندهی اتباع افغانستان به این روند کمک خواهد کرد.

صالحی با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن اسناد و موافقتنامه های امضا شده میان دو کشور اظهار امیدواری کرد که روابط ایران و افغانستان بر اساس قرارداد جامع همکاریهای دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

عبدالسلام عظیمی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار با اشاره به بیش از ۳۰ سال حضور میلیون‌ها افغان در ایران از زحمات و مهمان نوازی دولت و ملت ایران تقدیر کرد.

وی با تأکید بر ضرورت ساماندهی رفت و آمد اتباع افغان به ایران خواستار افزایش و تسهیل صدور روادید برای اتباع افغانستان با هدف کاهش ترددهای غیر قانونی به ایران شد.

در این دیدار طرفین بر برگزاری سریع کمیته مشترک کنسولی میان دو کشور تأکید کردند.


RSS
ماخذ:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.