اتحاد؛ فلسفه قهرمانی دورتموند

جام جم آنلاین: بوروسیا دورتموند برای دومین سال متوالی قهرمان بوندس‌لیگا شد و پیروزی‌های تیم یورگن کلاپ با برتری مقابل بوروسیا مونشن‌گلادباخ تداوم یافت.

بیش از ۸۰ هزار نفر در داخل ورزشگاه و دهها هزار نفر در مرکز شهر مقابل تلویزیون‌های بزرگی که از دو روز قبل نصب شده بود، قهرمانی مجدد دورتموند را جشن گرفتند. البته هنوز یک گام دیگر برای دورتموند در این فصل باقی مانده و آن دیدار فینال جام حذفی با بایرن در روز ۱۲ می‌ (شنبه ۲۳ اردیبهشت) است.

این سومین بار در تاریخ دورتموند است که قهرمانی در بوندس‌لیگا نصیب باشگاه می‌شود. آنها در سال‌های ۱۹۵۷‌‌ـ‌۱۹۵۶ و ۱۹۹۶‌‌- ‌۱۹۹۵ هم به این شکل قهرمان شده بودند، ولی در ابتدای فصل دورتموند به هیچ عنوان سیمای یک قهرمان را نداشت و پس از باخت به‌ هانوفر در هفته ششم، در رده یازدهم قرار گرفته بود و هشت امتیاز از بایرن عقب بود.

روزنامه بیلد در گفت‌وگو با مربیان پیشین و فعلی تیم ملی آلمان به بررسی شرایط بازی‌های امسال بوندس‌لیگا پرداخته است.

دورتموند باز هم قهرمان بوندس‌لیگا شد. به نظر شما یورگن کلاپ عامل اصلی این قهرمانی بود؟

یواخیم لو: دورتموند قهرمان شد به خاطر این‌که در طول فصل دست به ریسک زد و البته آنها هر دو بازی مقابل بایرن مونیخ را بردند. البته بایرن هنوز شانس این را دارد که بتواند به لیگ قهرمانان و جام حذفی دست پیدا کند و این می‌تواند موفقیت بزرگی برای یوپ ‌هاینکس و باواریا باشد.

اما اوتمار هیتزفلد گفته بود دورتموندی‌ها باوجود قهرمانی در فصل قبل هنوز عطش قهرمانی و کسب افتخار داشتند و این انگیزه مهمی ‌برای آنها محسوب می‌شد.

بکن‌باوئر: وقتی جوا​ن​تر هستید قطعا انگیزه بیشتری برای کسب عنوان و جام دارید. البته بایرن هم عناوین قهرمانی زیادی داشته. قهرمانی لذتبخش است و کسب قهرمانی در بوندس‌لیگا همیشه پیش‌زمینه قهرمانی در لیگ قهرمانان بوده است، اما اگر بازیکنان به قهرمانی عادت کنند و دیگر انگیزه‌ای نداشته باشند، مشکل زیادی در تیم ایجاد می‌شود. اینجاست که شخصیت بازیکنان و کل تیم اهمیت پیدا می‌کند و می‌تواند عنوانی را که تیم در پایان فصل به دست می‌آورد، تعیین کند.

تفاوت بین بایرن و دورتموند دراین فصل چه بود؟

بکن‌باوئر: به نظرم دورتموند در بازی‌هایی که انجام داد دونده‌تر بود و گل‌های بیشتری به ثمر رساند. بایرن در مقابل به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت گل نزد و فرصت‌های زیادی را مقابل دروازه حریفان از دست داد. بعضی از بازی‌های بایرن در این فصل مرا به یاد روزهای بد این تیم با لوئیس فن‌گال ‌انداخت. دورتموند در عین حال یک تیم متحد است، اما بایرن در بهترین حالت مجموعه‌ای از ستاره‌هاست که سعی می‌کنند با هم هماهنگ باشند.

یواخیم لو: دو تیم با فلسفه‌های کاملا متفاوتی بازی می‌کنند. اگر بایرن با همان سرعت و آهنگی که در لیگ قهرمانان بازی می‌کند در لیگ هم حضور پیدا می‌کرد، می‌توانست قهرمان شود.

بهترین بازیکن این فصل؟

بکن‌باوئر: مارکو روس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته، اما به نظرم مانوئل نویر عالی بود و هرگز اشتباه نکرد و همیشه چه در باشگاه و چه در تیم ملی بهترین بازی‌هایش را ارائه داد.

یواخیم لو: سخت است بعد از یک فصل بازی تنها یک بازیکن را انتخاب کرد. مارکو روس در گلزنی و دریبل پیشرفت کرده، متس ‌هاملس در دفاع دورتموند عالی بود و یکی از بازیکنانی بود که سبب شد دورتموند در نیم‌فصل دوم گل‌های کمتری بخورد.

لواندوسکی هم مرا تحت تاثیر قرار داد و ماریو گومز هم واقعا خطرناک‌ترین مهاجم این فصل بود.

رابطه مربی و باشگاه برای رسیدن به قهرمانی در بوندس‌لیگا باید چگونه باشد؟

یواخیم لو: مربیان باید قبل از هر چیز فلسفه کاری داشته باشند و تمامی‌ تصمیمات مهم از جمله نقل و انتقالات را براساس این فلسفه در باشگاه برنامه‌ریزی کنند. او باید برای تمام سوالات مهم پاسخ‌های قانع‌کننده داشته باشد. سوالاتی از قبیل چرا من در این باشگاه مانده‌ام؟ فوتبال را با چه سیستمی ‌می‌خواهیم بازی کنیم و چرا؟ برنامه‌ام برای دو فصل آینده در باشگاه چیست؟

با در نظرگرفتن چنین سوالاتی در واقع باشگاه تمامی‌ ماهیتش را در آن فصل به مربی واگذار می‌کند. اگر شما به عملکرد هرتا برلین نگاه کنید، آنها در این فصل از سه مربی با سه طرز فکر کاملا متفاوت استفاده کردند و مشخص بود چنین شیوه‌ای به نتیجه نخواهد رسید.

تغییرات مربی و شیوه کار تیم منجر به عدم هماهنگی بین بازیکنان می‌شود و هیچ ثمری نخواهد داشت. برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که تیم در انتهای جدول قرارداشته و باید شوک به آن وارد می‌شد تا تغییری در نتایج تیم به دست می‌آمد، اما به‌کارگیری این شیوه نتایج خوبی در بر ندارد و تنها گاهی جواب می‌دهد.

اشتباهات تیم‌هایی که به این شیوه دست زده‌اند، تقریبا مشابه بوده‌ است و در عوض تیم‌هایی مثل فرایبورگ که با اعتقاد به مربی و تغییر چند بازیکن سعی در ماندگاری در بوندس‌لیگا داشته‌اند، توانستند نتیجه دلخواهشان را بگیرند. برخی باشگاه‌های بزرگ گاهی به خاطر فشار هواداران دست به این کار می‌زنند، ولی مربی​ای که شجاعت انتخاب سیستم مناسب و استفاده از بازیکنان مختلف در تیمش را داشته باشد می‌تواند به ادامه کارش همیشه امیدوار بماند.

قرار شده لیگ سال آینده ۲۰۰ میلیون یورو درآمد بیشتر داشته باشد. این قضیه چه تاثیری بر روند کار لیگ خواهد داشت؟

بکن‌باوئر: امیدوارم حقوق دست‌اندرکاران لیگ هم افزایش یافته و سرمایه‌گذاری‌هایی هم در بخش‌های مختلف صورت گیرد.

یواخیم لو: با این خبر قطعا بازیکنان هم به دنبال گرفتن دستمزدهای بالاتر خواهند بود و توازن دستمزدها به هم خواهد خورد.

مجله اشپورت بیلد – مترجم: امیررضا نوری‌زاده


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.