“اتحادیه اروپا” ناتوان در حل مشکلات مالی منطقه

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ضرورت تشکیل اتحادیه بانکی در منطقه یورو در حالی مطرح می‌شود که جرائم مالی در مجموع ۸۴ میلیارد یورو ضرر به نظام بانکی اروپا وارد کرده است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از یورونیوز، در گزارش ممتاز به نقل ازی دربارهٔ طرح اتحادیه بانکی در منطقه یورو و چالش‌های پیش روی آن، سیاستمداران اروپایی سرانجام تصمیم گرفتند برای آنکه مردم عادی و سپرده‌گذاران در بانک تاوان ورشکستگی بانک‌ها را ندهند، موضوع اتحادیه بانکی را به طور جدی مطرح کنند.

البته مطرح شدن و صحبت کردن از چنین سازوکاری آسان است، اما عمل کردن به آن به طور قطع دشوار خواهد بود. زیرا مشکل می‌توان نظر موافق کشورهای مختلف عضو منطقه یورو را دربارهٔ یک طرح مالی یا اقتصادی به دست آورد و البته نزدیک کردن دیدگاه‌های آنها نیز دشوار خواهد بود.

در ماه مارس قبل اوضاع مالی در قبرس آنچنان بحرانی شد که کل منطقه یورو را دچار مشکل کرد.

در آن زمان همه نگاه‌ها متوجه منطقه یورو شد اما این حوزه پولی حاضر نشد برای جلوگیری از ورشکستگی نظام بانکی قبرس، هزینه‌های آن را در چارچوب یک بسته نجات مالی متقبل شود و در نتیجه سپرده‌گذارانی که سپرده‌های آنها بالای ۱۰۰ هزار یورو بود، مجبور شدند هزینه مورد نیاز برای جلوگیری از این ورشکستگی را متحمل شوند.

این ماجرا به خوبی نشان داد اتحادیه بانکی که مسئولان منطقه یورو بی‌وقفه از آن صحبت می‌کنند با واقعیت و جامه عمل به خود پوشاندن، چقدر فاصله دارد.

اسپانیا نیز سال قبل از نظر مالی با مشکل مواجه شد اما رویکرد این کشور با دیگر کشورهای با مشکل مالی مواجه شده متفاوت بود.

سال قبل صندوق‌های پس انداز اسپانیا با مشکل مالی مواجه شدند اما حاضر نشدند از وام های اعطای شده اروپا استفاده کنند. در نتیجه مادرید تنها نیمی از بسته نجات مالی ۱۰۰ میلیارد دلاری را که در قالب وام در اختیارش قرار گرفته بود، استفاده کرد.

این کار به معنای آن بود که دولت می‌خواهد کمبود پول بانک‌های خود را با مالیات گرفتن از مالیات‌دهندگان و سهام‌داران جبران کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.