اتحادیه‌ی آفریقا فرستادن نیرو به کنگو را بررسی می‌کند

۸ م دیماه ،

اتحادیه‌ی آفریقا با برگزاری نشستی در آدیس‌آبابا مقدمات فرستادن یک نیروی بین‌المللی بی طرف به جمهوری دموکراتیک کنگو را بررسی کرد که ماموریت این نیرو ایجاد ثبات در این کشور شرق آفریقاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، امکان استقرار چنین نیرویی بر پایه‌ پیشنهاد‌هایی است که در کنفرانس بین‌المللی کشورهای حوزه “دریاچه‌های بزرگ” و نیز نشست بعدی “جامعه‌ توسعه‌ جنوب آفریقا” مطرح خواهد شد.

بر اساس بیانیه اتحادیه‌ آفریقا که ۵۴ کشور عضو آن می‌باشند، کنفرانس آدیس‌آبابا تا صبح امروز (جمعه) ادامه داشته و در آن عوامل سیاسی مختلفی که درگیر جنگ ۸ ماهه در منطقه کنگو می باشند، شرکت کردند.

در کنار فرستادن یک نیروی محدود، نشست مشورتی آدیس‌آبابا به دنبال ایجاد یک ساز و کار امنیتی مشترک است که این ساز و کار شامل ناظرین روند فعلی گسترش صلح در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز می‌شود.

در جمهوری دموکراتیک کنگو، نیروهای دولتی که از حمایت سازمان ملل برخوردارند با جنبش شورشی ۲۳ مارس مواجه‌اند که در ماه‌های اخیر کنترل چندین شهر را به دست گرفته‌ و بیم آن می‌رود که کینشاسا، پایتخت را نیز به تصرف خود درآوردند.

در این حملات، شورشیان حتی کنترل شهر شرقی “گوما” واقع در استان «نورث کیوو» را نیز به دست گرفتند اما اوایل ماه جاری مجبور به عقب نشینی از آن شدند اگرچه هنوز کنترل حومه آن را در اختیار دارند.

اعضای جنبش ۲۳ مارس و دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در روزهای اخیر آغاز به صحبت کرده‌اند تا طی آن بتوانند راه حلی برای جنگ در منطقه شرقی این کشور آفریقایی سرشار از منابع معدنی پیدا کنند.

دولت‌های آفریقایی و رئیس اتحادیه آفریقا به اعضای جنبش ۲۳ مارس به منظور دست کشیدن از اقدامات نظامی فشار وارد کرده و از طرف‌های مختلف خواسته‌اند تا برای دست یابی به صلح در این منطقه مذاکره کنند، منطقهای که بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ شاهد جنگ‌های خونین بوده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.