اتحادیه اروپا تحریم‌های بلاروس را تشدید می‌کند

وزرای امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در لوکزامبورک با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا درخصوص گسترش تحریم‌ها علیه بلاروس به مدت یکسال دیگر به دلیل نقض حقوق بشر، نبود مشروعیت و عدم احترام به اصول دموکراسی در این کشور رایزنی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۴ سپتامبر یک روز پس از آنکه انتخابات پارلمانی در بلاروس برگزار شد، گفت: شورای امور خارجی در رابطه با بلاروس یک مباحثه گسترده‌تری را در تاریخ ۱۵ اکتبر برگزار خواهد کرد.

طی تحریم جدید نام افراد و شرکت‌های جدیدی به فهرست سیاه اضافه خواهد شد. پیش از این نام ۲۷۰ شرکت و فرد در این فهرست وجود داشتند. تازه‌ترین تحریم‌ها در تاریخ ۲۳ مارس سال جاری میلادی با هدف اعمال فشار بر افراد، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از دولت بلاروس نفع می‌برند و یا از آن حمایت می‌کنند، اعمال شد.

بلاروس از سال ۱۹۹۶ میلادی تاکنون آماج تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار داشته و تنها در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۸ این تحریم‌ها به طور موقت به حال تعلیق درآمدند. کشورهای غربی مقامات بلاروس را به سرکوب مخالفان سیاسی و نقض حقوق اساسی و نقض آزادی بیان متهم می‌کنند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس بر این باور است که فشارها بر مینسک، پایتخت بلاروس بی‌فایده بوده و ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند ارتقاء خود را به عنوان یک شریک جدی دوباره به دست آورد.

روابط بین بلاروس و اتحادیه اروپا از اواخر ماه فوریه سال جاری میلادی وخیم‌تر شد چرا که اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را علیه بلاروس به دلیل اتهامات وارده بر این کشور مبنی بر نقض حقوق بشر تشدید کرد.

پس از تشدید تحریم‌ها علیه بلاروس مقامات این کشور از سفرای لهستان و اتحادیه اروپا خواستند تا این کشور را ترک گویند و سفرای مذکور نیز در واکنش به این اقدام همگی از این کشور خارج شدند.

در اواخر ماه مارس سال جاری میلادی اتحادیه اروپا فهرست افرادی را که مورد تحریم قرار گرفتند افزایش داد.

روابط بین بلاروس و اتحادیه اروپا همچنین پس از آنکه بلاروس سفیر سوئد را به دلیل آنکه هواپیماهای سوئدی به پرتاب خرس‌های عروسکی حامل شعارهای حامی دموکراسی پرداخته بودند از این کشور اخراج کرد، پر تنش شد.

اتحادیه اروپا از انتخابات پارلمانی بلاروس انتقاد کرد چرا که مقامات بروکسل معتقدند این انتخابات مطابق با استانداردهای دموکراسی بین‌المللی نبوده است. تمامی ۱۱۰ کرسی پارلمان بلاروس در انتخابات پارلمانی مذکور توسط نامزدهای طرفدار لوکاشنکو تصاحب شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.