اتحاد شیعیان در بحرین و عربستان دولت سعودی را هراسان کرده است

تکرار/عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عضو هیأت علمی موسسه امام‌خمینی(ره) گفت: دولت سعودی از اتحاد شیعه در بحرین و عربستان و ساماندهی یک دولت شیعی در هراس است.

مهدی امیدی عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران در ارتباط با برخورد پادشاه عربستان با شیعیان این کشور، گفت: با نگاهی به پیشینه دولت عربستان و فرقه ضاله وهابیت، به روشنی مشاهده می کنیم که مقابله جدی با جریان تشیع از ابتدای حکومت در دستور کار پادشاهان سعودی قرار داشته است.

وی با بیان اینکه آل سعود با حمایت دولت انگلیس و همین فرقه ضاله وهابیت به قدرت رسید، افزود: آل سعود از همان ابتدای شکل گیری با تخریب قبور اهل بیت عصمت و طهارت و مقدسات شیعی، نشان داد که چشم انداز خوبی را برای مسلمانان، به خصوص شیعیان ترسیم نکرده است.

امیدی گفت: با وقوع انقلاب اسلامی و افزایش خودآگاهی تشیع، فعالیت های سیاسی  شیعیان آغاز شد و در یک حرکت فعالانه، تلاش کردند تا از فشارهای سنگینی که بر جریان شیعی وارد می شود بکاهند.

مسئول پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه‌المصطفی اضافه کرد: با شروع بیداری اسلامی، پادشاه عربستان احساس خطر کرد که مبادا این بیداری در دیگر شهرهای عربستان بسط پیدا کرده و فراگیر شود. چرا که غیر از جریان تشیع در شهرهای القطیف و العوامیه در دیگر شهرها نیز اهل تسنن همصدا با شیعیان اعتراض خود را علیه آل سعود علنی کنند. چنانچه روزهای قبل با تظاهرات جدی جریان اهل سنت در ریاض روبرو شده بودند.

امیدی با بیان اینکه دولت عربستان نمی خواهد نظارت استراتژیک خود را از منطقه شرق عربستان که منطقه تولید نسل شیعه است، از دست بدهد، تصریح کرد: این منطقه همجوار با منطقه شیعه نشین بحرین بوده و نگرانی دولت سعودی از این است که اینها با هم متحد شوند و دولت شیعیان را در آنجا ساماندهی کنند. لذا خود را ناگزیر از مهار امواج بیداری اسلامی در منطقه به خصوص بحرین می بیند.

این کارشناس مسائل سیاسی به نقش غرب، در برخورد نظامی آل سعود با جریان های داخلی اشاره کرد و اظهارداشت: نقش ژاندارمی در منطقه که از سوی غرب به پادشاه عرب داده شده، یکی دیگر از عواملی است که آل سعود را مجبور به جلوگیری از شیوع امواج بیداری در داخل و خارج عربستان می کند.

وی با بیان اینکه چراغ سبزی که غربی ها برای قتل عام شیعیان در بحرین و عربستان دادند، نشان می دهد که اینها به دولت آل سعود اجازه چنین کارهایی را داده اند و پادشاهان عربستان به تنهایی قادر به انجام چنین اعمالی نیستند.

امیدی در پایان سرپوش گذاشتن روی اختلافات داخلی و اوضاع نا به سامان خاندان آل سعود و مسأله جانشینی برای استمرار پادشاهی را یکی دیگر از دلایل به خاک و خون کشیدن شیعیان عنوان و خاطرنشان کرد: آنها می خواهند با ایجاد سروصدا از علنی شدن اختلافات داخلی بین عموزادگان سعودی جلوگیری کنند؛ به همین دلیل با اعتراضات داخلی به شدت برخورد می کنند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.