اتفاقی تلخ در سواحل جاسک

۰۵ تیرماه ۱۳،

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان آخرین جزئیات از مرگ دلفینی سه متری در سواحل جاسک را تشریح کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، مجید وفادار ضمن تائید تلف شدن یک دلفین در سواحل شرقی این استان، اظهار داشت: به سبب آغاز فصل صید در آبها و سواحل دریای عمان، معمولا صیادان سنتی با هدف شناسایی مسیر گله‌های ماهی‌ اقدام به تعقیب و ردیابی حرکت دلفین‌ها در دریا می‌کنند که این امر سبب بروز سوانح و خطراتی برای خود دلفین‌ها نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه هر ساله در این ماه‌ها تلفاتی برای این گونه‌های در معرض خطر در سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان ملاحظه می‌شود، اضافه کرد: طبق گزارش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاسک واقع در شرقی‌ترین بخش استان، طی روزهای قبل برای دومین بار در سال جاری لاشه یک قطعه دلفین دیگر از نوع پوزه بطری با وزن تقریبی حدود ۲۰۰ و طول سه متر در ساحل روستای بیاهی واقع در ۱۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان دیده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه این گونه‌ها در معرض انقراض می باشند، اضافه کرد: متاسفانه به سبب تردد بیش از معمول شناورها در این فصل که متاثر از زمان صید است دلفین‌ها جراحاتی برمی‌دارند که در اثر برخورد با شناورها و تورهای صیادی است.

شهرستان جاسک در ساحل شمالی دریای عمان و به نوعی در دهانه تنگه هرمز واقع شده است.

دلفین پوزه ‌بطری معمولی، شناخته شده‌ترین عضو خانواده دلفین‌سانان و از گونه دلفین‌هایی است که به وفور در آکواریوم‌های دنیا جهت عملیات نمایشی به کار گرفته می‌شود.

دلفین پوزه‌بطری معمولی بزرگ‌جثه‌ترین گونه‌ گروه دلفین‌های با پوزه منقار شکل است.

آن‌ها در آب‌های معتدل و گرمسیری زمین زندگی می‌کنند و تنها در قطب‌ها دیده نمی‌شوند.

همه دلفین‌های پوزه ‌بطری پیشتر با نام علمی (T. truncatus) خوانده می‌شدند که به تازگی به دو گونه با نام‌های (T. truncatus) و (T. aduncus) تقسیم شده‌اند.

با آنکه هر دوگونه در قبل دلفین پوزه ‌بطری نامیده می‌شدند، پژوهشگران بسیاری برای این گونه دلفین پوزه‌ بطری معمولی را به کار می‌برند تا با دلفین پوزه ‌بطری گرمسیری اشتباه گرفته نشود.

به سبب تفاوت‌های ژنتیکی فراوان در میان اعضای این گونه، تعدادی از دانشمندان بر این باورند که در میان خود دلفین‌های پوزه‌بطری معمولی نیز چندین زیرگونه وجود دارند.

این نوع دلفین از نقطه نظر پراکندگی در اکثر اقیانوس‌های جهان و خلیج فارس وجود دارد با وزنی در حدود ۲۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم طولی معادل ۲ تا ۴ متر و ردیف دندان‌هایی که در هر آرواره از ۲۲ تا ۲۶ دندان تشکیل شده.

این گونه تقریبا هر دو سال یک بار بچه‌دار می‌شود و دلفینی به طول یک متر و وزنی معادل ۳۷ کیلوگرم را به مدت یک سال با شیر مادر تغذیه می‌کند و طول عمری معادل ۲۶ تا ۳۰ سال دارد.


مشرق نیوز | mashreghnews.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.